Mesele kitap dergisi, 95. sayısında kapağına Yeni Türkiye’nin “yeni üniversiteleri”ni taşıdı. Bologna süreci ve piyasalaştırma ile birlikte asistanlar işten atılıyor, akademisyenler yoğun siyasi-kültürel baskı ve mobbing ile birlikte çalışmaya zorlanıyor, akademide eğitimin kalitesi gitgide düşüyor, “bilimsellik” kavramı geçerliliğini kaybediyor.
Akademide yaşanan dönüşümle birlikte karşılaşılan bu zorlukları akademisyenlerin ve eğitimcilerin kendisi anlattı. Aslı Sarıoğlu, Eğitim-Sen 6 No’lu Şube Başkanı Görkem Doğan’la akademinin ve akademisyenin durumunu konuştu: “Üniversiteler meslek okullarına dönüştü”. Özlem Çelik ise yeni üniversitelerde baskıya ve dönüşüme maruz kalan akademisyenler Nevra Akdemir, Ali Ekber Doğan ve Elifhan Köse ile yaşadıklarını ve akademik eğitimi konuştu. Üç akademisyen de “Akademide ortak mücadele hattı kurmalıyız”ı vurguladı.
Kapak konusunun yanı sıra kitap değerlendirmeleri, kültür-sanat ve sinema yazıları ve güncel konulara dair yazılar Mesele’nin Kasım sayısında:
Şöhret Baltaş, Reddi Nisyan’da yazdı: “1938’den 2014’e, SA’dan IŞİD’e: Onlar ümidin düşmanıdır sevgilim…”
Candan Yıldız, Kobani’yi ve sınırları yazdı: “Sınırları kaldıranlara…”
Hakan Gürel, IŞİD’i ve bölgedeki gelişmeleri değerlendirdi: “IŞİD’e dair…”
Tevfik Kalkan, Zygmunt Bauman’ın Küreselleşme kitabını değerlendirdi: “Küre-yerelleşme”
Erdem Oksaçan, Tarık Ali’nin Altın Kelebeğin Gecesi romanını değerlendirdi: “Dinsellik ve cinsellik sarmalındaki bir toplumun geçmiş ve gelecek romanı”
Miles Davis’in resimleri hakkındaki Tara McGinley’in yazısını Deniz Ayyıldız Türkçeye çevirdi: “Miles Davis’in (pek) bilinmeyen sanatı”
Demet Taşpınar, “Gezi’nin ressamı” Haydar Özay’la resmi ve sanatı konuştu: “Yeni bir sanat için yeni bir toplum gerekli”
Sarphan Uzunoğlu, Gezi ve önderlik sorununu yazdı: “Yataycılığın yenilgisi mi sorunu mu?”
Aslı Sarıoğlu, Sezgin Kaymaz’la yeni romanı Kısas’ı konuştu: “Bir Sezgin Kaymaz karakeri olarak Sezgin Kaymaz”
Emel Coşkun, Barış Soydan’ın Boruotu Cinayeti romanını değerlendirdi.
Emek Erez, Jacques Ranciére’in Cahil Hoca kitabını değerlendirdi: “Bilenle bilmeyenin bir oluşu”
Damla Göl, Arthur Schopenhauer’ın Eristik Diyalektik kitabını değerlendirdi: “Haklı çıkma sanatı”
Can Semercioğlu, Slavoj Zizek’in Günümüz İdeolojisinden Kesitler ve Lubitsch kitaplarını değerlendirdi: “Bilinçdışına müstehcen bakış”
Jeremy Butman’ın filozof Simon Critchley’le Jacques Derrida’yı konuştu: “Derrida’dan çıkış yok”
Saniye Denli, ressam Necdet Kutlucan’la Necdet Kutlucan’ı konuştu: “Sanat, hayallerine izin vermektir”
Gün Zileli, Yusuf Yeşilöz’ün Düğün Uçuşu romanını değerlendirdi: “Nereye kaçabilirsin ki?..”
Kutay Ucun Xavier Dolan’ın Mommy filmini değerlendirdi: “İç açıları kestirilemeyen bir ilişki üçgeni: Mommy”
John Mage’in Pasolini üzerine yazısını Erol Yeşilyurt Türkçe’ye çevirdi: “Pasolini’nin hatırasına”
Oktay Orhun, Cem Yılmaz’ın Pek Yakında filmini değerlendirdi: “Pek Yakında: Paha biçilir, kıymet biçilemez”
edebiyathaber.net (31 Ekim 2014)