Enis Batur’un denemelerinden oluşan “Başkalaşımlar” dizisinin üçüncü cildi olan “Başkalaşımlar XXI-XXX” Kırmızı Kedi Yayınevi etiketiyle yayımlandı.
Tanıtım bülteninden
Başkalaşımlar XXI-XXX, Enis Batur’un 1974’de “Ayna” ile başlattığı çizginin son noktasına, “başlangıç noktası”na geri dönüyor. İnsanın içinde ya da dışında, kendisi ya da başkaları için inşa ettiği mekânlara götürüyor okuru; yalnızlığın, ihtirasın, zulmün, deliliğin ve bin bir türlü başka insanlık halinin bu mekânları, birer “ayna”ya dönüşüyor Başkalaşımlar’ın satırlarında.
Başkalaşımlar dizisi, Enis Batur’un, kendi deyişiyle, “yaratıcılık sorunları üzerine yatay, dikey ve sarmal ilişkileri sorguladığı denemeler”den oluşuyor.
Başkalaşımlar, bir şeyi dile getirmekle sınırlı bir tasarımdan yola çıkılarak ortaya çıkmıyorlar: Bir o kadar da bir şeyi dile getirme “biçimi”nin aranışını konu ediniyorlar.
Enis Batur Başkalaşımlar’da okuduğu, izlediği, zaman zaman parçası olduğu, kimi zaman uzağında kalsa da hemen hiç kopmadığı bir “dünya”dan, o dünyanın anonim ortak prizmasından ve açtığı ufuktan yeri geldiğinde gücünü zorlayarak yararlanıyor.
“Başkalaşımlar’ın bu üçüncü cildi, ilk iki toplamdan farklı olarak, deyim yerindeyse daha izlenceli bir görünüm taşıyor. Yapılar (kule, saray, otel), açık toplu mekânlar (sirk, istasyon, kütüphane), kapalı olanları (bimarhane, kamp, hapisane), kitabın topografi ağırlıklı seyrinin odak noktaları. Bir de, ama, tümünü kateden bir yol düşüncesinin belirleyici olduğu söylenebilir: Yeryüzüyle gökyüzü arası, bazan dikey ya da yatay, bazan da eğrilerin hükmettiği bir güzergâh arayışı.”
Enis Batur
Enis Batur 1952’de doğdu, ilk yazısı 1970’te, ilk kitabı 1973’te yayımlandı.
Kırmızı Kedi’den yayımlanan kitapları Rakım Sıfır, Başka Yollar, Ziyaretler Kitabı, Mürekkep Zaman, Dalgınlık Kursları, Acı Bilgi, A Cappella, Doğu-Batı Dîvanı, Tuğralar Perişey, Basit Bir Es*, Kanat Hareketleri-Neyin Nesisin Sen, Başkalaşımlar I-X, Başkalaşımlar XI-XX, Yanık Dîvan, İblise Göre İncil ve Nigredo, durayazmak.
edebiyathaber.net (2 Ocak 2017)