Devrim Erbil’in iki bakış üzerinden İstanbul’u kurguladığı “Mavi” adlı sergisi, İzmir Konak Pier Nar Artiz Galeri’de, 15 Mayıs-18 Haziran tarihleri arası sanatseverlerin beğenisinde.
Bazı sanatçılar “vakanüvist”tir. Yaşamını sürdürdüğü ya da sadece yolu düştüğü coğrafyalara yazı, fotoğraf veya tuval kadrajında tanıklık ederler. Bir bakıma şehir monograflarıdır onlar. Aynı mekânın farklı zaman görünümlerini yapıtlarına aksettirirler. Resim sanatından örnek verirsek, 1800’lerin Fransa’sındaki İzlenimci sanatçıların eğildikleri tarz budur. Monet, Manet, Renoir gibi. Türk resminde ise Eyüp semtine türlü zaman ve ışık görünümleriyle tanıklık eden Naile Akıncı bu tavrı benimsemiştir. Bir de İstanbul’u, bilhassa İstanbul’un başat yapılarını, eserlerinin orta yerine koyan Devrim Erbil. İkisi de İzlenimciliğin yanında Ekspresyonizm’i, bir başka deyişle, Dışavurumculuğu sanatlarına katarlar.
Devrim Erbil; 1937’de Uşak’ta doğmuş. Cemal Tollu, Bedri Rahmi Eyüboğlu,Cevat Dereli atölyelerinde çalışarak Akademi’yi bitirmiş. 1965’de İspanya Hükümeti’nin sanat bursuyla Madrid ve Barcelona’da araştırma ve incelemeler yapmış. 1991’de Devlet Sanatçısı, 1998’de Kırgızistan Ulusal Bilim ve Sanat Akademisi Kurucu Onur Üyeliği unvanını almış ve 2004’de Mimar Sinan Üniversitesi’nden emekli olmuş. Doğuş Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi kurucu dekanı olarak görev yapmış. Adına Balıkesir Devrim Erbil Çağdaş Sanatlar Müzesi açılmış. 2000’de Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Sedat Simavi “Görsel Sanatlar Ödülü”nü kazanarak 2017’de Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği “Yılın Sanatçı Onur Ödülü”nü almış. Yurtiçinde ve yurtdışında yüzlerce sergi açan, ödüller kazanan ve sanat konferansları veren sanatçının eserleri dünyanın birçok müze ve koleksiyonunda yer alıyor.
Nar Artiz Galeri’de, 15 Mayıs Çarşamba günü sergilenmeye başlayacak resimler ise ressamın iki bakış üzerine kurguladığı İstanbul siluetlerinden oluşuyor. Aslı Yörükoğlu’nun düzenlemesini üstlendiği sergi; Şehzade Camii’ye İkili Bakış‘tan Tarihi Yarımada’ya, İstanbul 2014’e, İstanbul’u İstanbul yapan türlü görünümlerin farklı üslup yorumlamaları niteliğinde.
edebiyathaber.net (13 Mayıs 2019)