Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?
Küçüklüğümden bu yana çizimi hep sevdim. Çocukluk dönemlerimde annemin benim için çizdiği resimlere bakarak mutlu olurdum. Onları özenerek boyardım. Sonrasında zamanla çizim yapmayı sevdiğimi gördüm. Babacığımın her yaptığım çizime bakıp övündüğünü gördüm. Bu beni mutlu ediyor, havalara uçuruyordu. Daha sonra lisede bu bölüm üzerine okumaya karar verdim. Ve artık kararlı olduğumu gördüğümde ise üniversitede de tercihim bu alanda oldu. Önce Antalya Akdeniz Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü’nde sonrada Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü’nde lisans eğitimi aldım. Üzerine bir de Sanat ve Tasarım alanında yüksek lisans yapmaya başlayınca sanat alanında üretme sevgimi akademik hayata giriş yaparak pekiştirmiş oldum. Şu anda Kütahya Dumlupınar Üniversitesi’nde yüksek lisans yapmaktayım ve tez dönemindeyim. Bir yandan da çocuk kitapları illüstratörü ve grafik tasarımcı olarak freelance çalışmaktayım.
Çizer kitaba nasıl hazırlanır?
Ben ilk önce kitap metnini okuyarak başlıyorum. Eğer yayınevi ya da yazar tarafından kitapta nelerin çizilmesi belirtilmemiş ise tekrar tekrar okuyarak çizilecek konular için notlar alıyorum. Alanlar belirli değilse onları da editör ile kararlaştırarak metne uygun şekilde sayfalara ayırıyoruz. Daha sonra eskiz yapıyorum. Bu süreçte yayınevi ile sürekli bağlantı halinde olduğumuz için fikirler geliştiriyoruz, eklemeler ya da çıkarmalar olabiliyor. Sonrasında renklendirme aşamasına geçiyoruz. Yani bence en zevkli kısma 🙂 Ben genelde pastel ve daha sıcak tatlı gelen renkleri tercih ediyorum. Kendi oluşturduğum renk paletimden en uygun olanlarını seçerek kitabı süslemeye başlıyorum. Çizimleri yaparken ufak detaylar oluşturmakta aslında kitapların en mutlu eden yanları. Tabi her kitabın kendine ait bir ruhu oluyor, renklendirme de buna da epey dikkat ediyorum.
Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
Genellikle iletişimi editör ile sağlıyoruz. Editör de aslında yazar ile sürekli iletişim halinde olduğu için kitap çizimleri üzerine farklı fikirler üretilebiliyor. Ama bazı zamanlarda yazarla da direkt görüşme sağlayabiliyoruz. Böyle durumlarda kitabın ruhunun yazarın gözündeki hayalini de görmüş oluyorum ve yazar ile pek çok fikir alışverişi yaparak kitabın çizimleri üzerine konuşuyoruz.
Sanatınızı / çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz?
Doğayı, bitkileri ve gökyüzünü çok seviyorum. Yıldızlar beni mutlu ediyor. Kendimi, ismimden olsa gerek (“Rumeysa: Bir takım yıldızı, Zeynep: Değerli Taş” demek) yıldız ve ışıltılı gökyüzü ile bütünleştirmiş hissediyorum. Hatta Rozella ismini de hem ismime hem de verdiği bu hisse uygun olarak oluşturmuş oldum. Bu sebeple de çizimlerimde yıldızlara, yapraklara ve çiçeklere yer vermeye gayret ediyorum. Sürekli yeni çocuk kitapları alarak da görsel anlamda kendimi doyurmaya çalışıyorum. Farklı şeyler görmek beni oldukça besliyor. Özellikle karantina sürecinde uzun süredir yazma gayretinde olduğum bir çocuk kitabı vardı ve bunun için kendimi daha farklı fikirler görmeye alıştırarak geliştirmeye çalıştım. Ve tabi ki sakin ve rahat olmamı sağlayan müzikler, animasyon filmler ve de huzurlu çizim ortamım da bu süreçte bana eşlik etti. En sevdiğim ve esinlendiğim animasyon filmlerin Studio Ghibli’ye ait olduğunu da belirtmek isterim 🙂
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
İlk önce yayınevinin göndermiş olduğu kitap metnini okuyorum ve notlar alıyorum. Onun üzerine editör ile görüşerek eğer belli değilse, çizim için kitapta en uygun olabilecek alanları belirliyoruz. Daha sonra eskiz aşaması tamamlanıp yayınevi ve yazar ile görüşme sağlıyorum. Farklı fikirler ile eskizleri geliştiriyoruz. Ardından onay verildiğinde renklendirme aşamasına geçiyorum. Renklendirme bittikten sonra tekrar tekrar yayınevi ile çizimlere dönüp bakıyoruz hiçbir ayrıntıyı gözden kaçırmamak için. Eğer revizeler olursa bunları tamamlıyorum ve tekrar yayınevi ile birlikte inceliyoruz. En sonunda ise eğer kitabın baskıya gideceği aşaması ile grafik tasarımcı olarak ben ilgileniyorsam baskıya uygun biçimde ayarlayıp editör ile birlikte matbaaya gönderiyoruz. Ve baskı aşamalarını takip ediyoruz. Ya da sadece illüstratör olarak görev aldıysam ölçülere uygun hazırlanan kitap çizimlerini yayınevine teslim ediyorum. Ve sonra süreç yine matbaa da devam ediyor. Yayımlanmadan hemen önce yayınevi son halini benimle de paylaşıyor. Sonrasında bana güzel bir kitabı daha bitirmiş olmanın mutluluğunu yaşamak kalıyor.
edebiyathaber.net (27 Mart 2021)