Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?
1988 İstanbul doğumluyum. İşçi bir baba ve ev hanımı bir anneden oluşan çekirdek bir ailenin iki çocuğundan büyüğüyüm. Okul öncesi zamanlarımda sürekli olarak resim çizer, kâğıttan ve tellerden kendime figürler yapardım. İlkokula başladığımda ise bu özelliğim dergiler ve ansiklopedilerdeki çizimleri kesip onları çizmeye çalışarak devam etti. Okuldaki resim öğretmenim çizimlerimi fark etti ve daha önce adını bile duymadığım güzel sanatlar liselerinden haberdar olmamı sağladı.
Ardından İstanbul Avni Akyol Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi’nin Resim Bölümü sınavlarına başvurdum, kazandım. Severek yaptığınız bir işin eğitimini alıyor olmanın heyecanını hala dün gibi hatırlıyorum. Liseden mezun olduktan sonra resim eğitimime Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim Bölümü’nde devam ettim. Bugün sergilere katılmanın yanı sıra çeşitli dergi ve kitaplar için illüstrasyonlar da yapıyorum.
Çizer kitaba nasıl hazırlanır?
Ben resim disiplini içerisinde eğitim almış bir ressam olarak kendi kişisel üretimlerimde çok ciddi bir hazırlık sürecine giriyorum. Fakat kitap resimleme kısmı için böyle özel bir hazırlık sürecim olduğunu söyleyemem. Çünkü bir kitap size gelmeden önce zaten bir istek listesi içerisinde gelmiş oluyor. Tabii ki bu listeye kendi fikirlerimi de sıkıştırarak hepsini bir süzgeçten geçirip ortaya görsel bir sonuç çıkarıyorum. Ama şanslıyım ki A’mâk-ı Hayal gibi daha rahat ve severek resimlediğim kitaplarda oldu. A’mâk-ı Hayal’ de kendi kişisel işlerimdeki çalışma disiplinime benzer bir yaklaşımda sahneleri çıkarabilmiştim.
Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
Kitap içi resimleri ya da kapak çizimi hazırlarken ilk önce editörün, yazarın size önerileri ve istekleri oluyor. Bir çizer olarak bu istekleri değerlendirip içerisinden olumlu bulduğum fikirleri çıkararak kitapta da anlatılmak istenen temaya uygun konsepti oluşturuyorum.
Daha çok kitabın bende bıraktığı ilk izlenime odaklanıyorum. Bu sürecin sonunda da metne en uygun görseli çıkarmış oluyorum.
Sanatınızı/çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz?
Sıklıkla sanat tarihi, tarih ve mitoloji üzerine okuyorum. Beni birçok konu etkileyebilir ama kendi mesleğime yakın iki örnek vermek gerekirse Jacoppo Ligozzi ‘nin Türk çizimleri ile uzak doğudan Utagawa Kuniyoshi gibi ustaların işlerine bakmak da bana tuhaf sahneler üzerine düşünüp onları resimleme konusunda cesaret veriyor.
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
Her yayınevi için farklı ilerleyen bir süreç olabilir. Bir çizer için revizeler ve tekrar çizimlerle geçtiğini söyleyebilirim. Benden sonraki kısım tamamen editöre ve yayınevine ait.
edebiyathaber.net (17 Temmuz 2021)