ranini.tv‘den Aytaç Kara’nın haberine göre Variety’den Türkiye’deki dijital platformların sektördeki etkisini konu alan yeni bir yazı geldi. Nick Vivarelli imzalı yazıda platformların arasındaki rekabetin Türkiye’deki prodüksiyon kalitesini ve hikaye anlatımını yukarı çektiğine dikkat çekiliyor.
Netflix Türkiye İletişim Müdürü Artanç Savaş, geçtiğimiz ay Netflix’in Türkiye’deki abone sayısının 3.5 milyonu aştığını açıklamıştı. Bunun yanı sıra 14 Haziran’da hizmete başlayacak olan Disney Plus, pek çok Türk prodüksiyonunun hazırlığıyla meşgul durumda. Pazara giren platformlardan HBO Max, çalışmalarını devam ettirirken Amazon Prime’ın ise Türkiye yapımı orijinal projelere 2023’te başlaması bekleniyor.
Variety’ye konuşan Inter Medya COO’su Ahmet Ziyalar, “Disney Plus, Türkiye’de yarın yokmuşçasına yatırım yapıyor. Senarist, yönetmen ve oyuncular dahil yeteneğe muazzam yatırım yapıyor. Herkesle oldukça agresif bir şekilde anlaşma imzalıyorlar,” ifadelerini kullandı.
Vivarelli ise buna platformun Türkiye’deki hamlelerinin sadece makul ücretle yetenek bulmayı değil ekip ve teknik ekipman bulmayı zorlaştırdığını ekliyor. Dijital platformların yeteneklere çok yüksek ücret ödemesi prodüksiyon giderlerini roket hızıyla artırırken diğer yandan da büyük platformlarla çalışmayan Türk yapımcılarını yatırımlarını tazmin etme konusunda baskılıyor.
Türkiye’nin önde gelen dağıtım şirketlerinden Global Agency’nin CEO’su İzzet Pinto ise bu durumun dağıtımcıların üzerinde de baskı oluşturduğunu ve negatif etkilediğini belirtti.
Öte yandan platformların Türk dizilerini uluslararası alanda tanıtma konusunda iyi iş çıkarmalarının ve dizilerin her zamankinden çok daha büyük bir marka haline gelmesinin pozitif etkiler olduğunu da ifade etti.
Variety, Netflix’in yanı sıra BluTV gibi daha küçük yerel yayıncıların tür bakımından daha keskin, daha hızlı ve tematik olarak daha cesur dizilerin başlamasında etkili olduğunun da altını çiziyor. Yazıda yer alan örnekse ezber bozan olarak tanımladığı Kulüp (The Club) dizisi.
“Hikayelerimizde çok fazla insanın kendi hayatlarının yansıtıldığını görmesini istiyoruz.” diyen Netflix’in orijinal içeriklerinden sorumlu ismi Pelin Diştaş ise Kulüp’ün yanı sıra Bir Başkadır (Ethos) ve Fatma dizilerini de örnek olarak veriyor ve ekliyor:
“Bunlar hem yerel hem de uluslararası izleyicinin kolayca bağ kurabileceği anlatılmamış hikayeler. Türkiye’deki üyelerden ve endüstriden aldığımız geri dönüşlere dayanarak bu dizilerin, izleyicileri birbirini anlamanın ve önyargıları kırmanın güzelliğini ve sevincini benimsemeye teşvik ederek yerel hikaye anlatımı yaklaşımına yenilik getirdiğini söyleyebiliriz.”
Kaynak: raninitv.com (5 Nisan 2022)