Varlık dergisinin Eylül sayısı “Yanlış Doğululaşma” dosyasıyla yayımlandı.
Dergide yer alanlar şöyle:
Dosya: “Yanlış Doğululaşma” – Alphan Akgül, Bâki Asiltürk, Selçuk Orhan, Selim Tezcan
Dosyayı hazırlayan Alphan Akgül’ün “Niçin Yanlış Doğululaşma?” başlıklı giriş yazısını okumak için>>>
Şairin Hikâyesi: “Unutulmuş bir hikâyesiyle Orhan Veli” – Erol Gökşen
Yazı: Erotik Yıkımdan Estetik Birikime Kadın Yazını (Aylin Antmen) – Varılacak Neresi Vardı Bilemeyen Kadın Şairler (Zehra Betül Yazıcı) – Türkçe Günlükleri (Feyza Hepçilingirler) – Belgesel Film: Nalan Sakızlı ile Söyleşi (Fatma Berber) – Sanatını Konuşturmanın Zararları (1) (Evren Kuçlu) – Sessiz Ses (Defne Sesin Okay) – Cinai Etütler (2) (İbrahim Yıldırım) – Sergüzeşt-i Sahaf Ragıp Efendi (IX) (Süleyman Kaymaz) – Çağdaş Sanat: Özgür Demirci ile Söyleşi (Hıdır Eligüzel) – Yüksel Erdoğan’ın Penceresinden Gördüklerim (Emre Dirim) – Yeni Şiirler Arasında (Şeref Bilsel) – Yeni Öyküler Arasında (Jale Sancak)
Şiir: Ebu Nuvas, D. H. Lawrence, Ali Günvar, Atilla Birkiye, Yücel Kayıran, Senem Gökel, Arzu Cura Altunbulak, Canan Çelik, Ferhat Bezci
Öykü: Figen Yıldız, Büşra Altuntaş, Emrah Kurul
Desen: Özge Ekmekçioğlu
Varlık Kitaplığı: “Kışın Herkes Dürüsttür” – Murat Çelik (İrem Üreten) – “Gayya Kuyusu” – Emine Semiye (Serhan Aytekin) – Semih Öztürk ile “Telaş Bandosu” Üzerine Söyleşi (Oktay Emre) – “Uyku Ülkesi” – Gürsel Korat (Onur Taşdemir) – “Sanki Babamın Romanı” – Gültekin Emre (Rıdvan Dansuk) – “Tercümemi Nasıl Buldunuz?” – Behçet Necatigil (Yüksel Pazarkaya) – “Mu” – Nisa Leyla (Hasan Akarsu) – “Güvercinler Havalanırken” – Melinda Nadj Abonji (Nur Öztürk) Edebiyattan resme, sinemadan sanat tarihine, gezi izlenimlerinden felsefeye geniş bir alanda yazılar, söyleşiler yayımlayan Varlık bu ay da Şairin Hikâyesi, Çağdaş Sanat, Türkçe Günlükleri, Belgesel Film, Yeni Şiirler / Öyküler Arasında köşeleri ve son çıkan kitapların tanıtıldığı Varlık Kitaplığı bölümüyle okurlarıyla buluşuyor.
Editörden
Varlık dergisinin Eylül 2022 sayısının dosya konusu “Yanlış Doğululaşma”. Bu önemli meseleyi masamıza koyan Alphan Akgül, “Niçin Yanlış Doğululaşma?” başlıklı giriş yazısında “Türk modernleşmesinin Batıcılıkla özdeşleştirilmesi, Türkiye’nin modern dünyadan kopmasına yol açabilecek en büyük hatalardan biri olmuştur. Bu dosya, modernleşmeyi Batıcılıkla bir tutarak Türk insanının yaşama ufkunu daraltma çabalarının başarısızlığa uğradığı bir tarihsel sürecin işaret fişeğini atma amacını gütmektedir,” diyor ve ekliyor: “Türkiye’nin siyasi, edebî ve toplumsal tarihinde bir yanlış Doğululaşma sorunu da var.” Dosyamızda Akgül “Yeryüzü İmgesine Sahip Çıkmak”, Bâki Asiltürk “İçtenlik Taşımayan Bir Yöneliş: (Yanlış) Doğululaşma!”, Selçuk Orhan “Cemil Meriç’in Yalancı Tanığı”, Selim Tezcan ise “Doğu Yollarının Kavşağında Ortaçağ Avrupa Düşünürleri” başlıklı yazılarıyla meseleye açıklık kazandırıyorlar.
Erol Gökşen, “Şairin Hikâyesi” köşesinde Oktay Rifat, Cahit Irgat, Ahmet Oktay, Salâh Birsel ve Celâl Sılay’dan sonra bu ay okurlarımızı Orhan Veli’nin unutulmuş bir hikâyesiyle buluşturuyor. Gökşen’in “Molla ile Nasıl Eğlendik?” başlıklı hikâyenin “Orhan Veli’ye ait olup olmadığı konusunda kesin bir kanıya varmanın imkânsızlığını göstermek” amacıyla kaleme aldığı yazı adeta polisiye bir serüven ve araştırmacıların izlemesi gereken yol hakkında önemli bilgiler sunuyor.
“Kabilenin Yazarı”, “Kabilenin Okuru” ve “Dilin Kotasını Aşmak” gibi yazılarının ardından Evren Kuçlu, Eylül sayımızda yine tehlikeli bir alana giriyor ve “Sanatını Konuşturmanın Zararları”ndan bahsediyor.
Zehra Betül Yazıcı, bir süredir denemeleriyle Varlık’ta. Bu ay “Varılacak Neresi Vardı Bilemeyen Kadın Şairler” başlıklı yazısında Sylvia Plath, Ingrid Jonker ve Nilgün Marmara’nın izini sürüyor.
“Kurucu Boşluklar: Yazı, Sınır, Sessizlik” ve “Yazı: Bir Arzu Konstrüksiyonu” başlıklı denemelerinin ardından Aylin Antmen bu kez “Erotik Yıkımdan Estetik Birikime Kadın Yazını”nı inceliyor.
Hıdır Eligüzel, “Çağdaş Sanat” köşesinde şimdiye dek Eda Emirdağ, Mahmut Celayir, Ali Cabbar, Elif Öner, Evrim Kavcar, Burak Delier, Gülfem Kessler, Mehmet Ali Boran, Bill Fontana, Murat Germen, Canan Tolon gibi sanatçılarla söyleşti veya eserleri hakkında denemeler yazdı. Eylül sayımızdaki konuğu ise Vaatler Antolojisi sergisiyle Özgür Demirci.
Emre Dirim plastik sanatlarla edebiyat arasında bağ kurduğu yazılarının sonuncusunda ressam “Yüksel Erdoğan’ın Penceresinden” bakıyor.
Fatma Berber, “Belgesel Film” köşesinde Ece Soydam, Zeynep Dadak, Selin Şenköken ve Melisa Üneri’nin ardından Nalan Sakızlı’yla söyleşiyor.
İbrahim Yıldırım, “Çok Özel Eserler Sözlüğü” ve “Düzyazı Günlüğü” ana başlıkları altında kaleme aldığı yazılarıyla edebiyat tarihinin unutulan, ihmal edilen eserlerine bizi yöneltmekle kalmıyor, her daim gözümüzün önünde bulunan metinleri de yeni bir bakış açısıyla okumaya davet ediyor; “Cinai Etütler”in ikincisiyle yine bizimle.
Süleyman Kaymaz, bir kitabevinden okur çatışmalarını aktardığı “Sergüzeşt-i Sahaf Ragıp Efendi” başlıklı yazılarını sürdürüyor.
Defne Sesin Okay, bir yazısıyla dergimizde ilk kez görünüyor. Sanatçının “Sessiz Ses” başlıklı denemesine kendi çektiği fotoğraflar eşlik ediyor.
Söylemeye gerek var mı: Feyza Hepçilingirler, “Türkçe Günlükleri”ni Varlık’ta yayımlamaya başladığından beri hepimiz konuşurken, yazarken çok dikkatliyiz.
Ekim sayımızda buluşmak üzere.
edebiyathaber.net (29 Ağustos 2022)