Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?
Çizimle olan ilişkim lise yıllarında başladı. Annem bildim bileli yağlıboya, kara kalem vb. sanatın birçok dalıyla ilgiliydi. Mutlaka evin bir köşesinde boyalar, tuvaller ve daha bir sürü malzemeler olurdu. Merakla annemi izlerdim. Lise yıllarımda bende ilk defa yağlı boya tablo yaparak sanata adım attım.
Ardından geleneksel sanata merak sardım ve tezhip ile beraber hat eğitimi aldım. Çeşitli resim kurslarına giderek kendimi geliştirdim ve üniversitede Grafik bölümünü bitirdim. Doğuş Üniversitesi Grafik bölümünde okurken Prof Nazan Erkmen sayesinde Çocuk kitabı illüstrasyonlarına ilgi duydum. Mezun olduktan sonrada profesyonel olarak kitap resimlemeye başladım. 2016 da ilk kez bir çocuk hikayesi yazdım ve resimledim.
En çok neyi çizmeyi seviyorum diye düşündüğümde sanırım komik pozisyonlarda ve ifadelerde olan hayvan figürlerinin formlarını deforme ederek çizmeyi seviyorum diyebilirim.
Çizer kitaba nasıl hazırlanır?
Bir çizer olarak öncelikle gelen hikâyeyi bir değil, defalarca okurum. İlk önce karakterleri analiz ederim sonra mekân hayal edip eskizlerim. Bütün bunları yaparken renk paletini zihnimde oluştururum. Hikâyenin duygusu ve ifade ediliş şekliyle benim çizimlerim arasında nasıl bir bağ olacağını planlarım. Projelere titizlikle hazırlanırım.
Evimde kendi çalışma alanın var ancak değişik yerlerde de gözlem yaparak çoğu zaman çiziyorum. Mesela (deniz kenarı, çocuk parkı ya da seyahat ederken yolda arabada, uçakta)
Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
Çizim yaparken, mutlaka yazarla ve editörle iletişim halindeyim. Yazarın hayal ettiği renklere ve karakterlere yakın bir illüstrasyon yapmam için ona seçenekler sunarım.
Aynı sahneyi farklı açılardan ve renklerden tekrar tekrar çalışıp yazar ve editöre iletirim. İlk sayfalarda bir stil belirlenince zaten devamı daha kolay geliyor. Bir bütünlük içinde kendi inisiyatifimde kullanarak projemi tamamlarım.
Sanatınızı/çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz
Sanatımı ve çizimlerimi beslemek için mutlaka gittiğim her ülkede kitapçıları gezer ve illüstrasyon sanatçılarının eserlerini dikkatlice incelerim. Malum çok hızlı gelişen teknoloji sayesinde özellikle yapay zekâ ile çizilen illüstrasyonların arttığı bu dönemde fark yaratacak, yenilikçi çizimler ile gündemi yakalamayı önemli buluyorum.
Kendine ait belirgin bir tarzı olduğunu düşündüğüm ve hayranlıkla izlediğim bazı sanatçılar var. Mesela Julia Sarda bunlardan birisi. Renk paletini ve karakter tasarımını çok beğeniyorum.
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği sürecin en önemli adımı hikâyeyi iyi analiz etmek. Karakterleri inceleyip verilmek istenilen mesajları da düşünerek bir sahne tasarlamak oldukça kapsamlı bir çalışma gerektirir. Benim için detaylar önemli. Bol eskiz yaparak sahneleri tek tek tasarlarım.
Bu bazen haftalarca sürer. Detaylara geçmeden önce eskizlere tekrar tekrar ekleme yapmam gerekebilir. Eskiz bittikten sonrada renklendirmeye geçerim. Kapak tasarımı ise kitabın en önemli kısmı. Başlıklar ve alt başlıklar ile seçilen font ve renk uyumu rafta kitabın göze çarpmasını sağlayan faktörlerden bazıları. Onun için titizlikle seçilmeli.
Son olarak resimlerimle can verdiğim hikâyenin yazarına ve editörüme bir sunum hazırlayarak revizeleri beraberce yaparız.
edebiyathaber.net (9 Eylül 2023)