Altyazı Sinema Dergisi, koronavirüs salgını nedeniyle matbu yayıncılığın ağır bir darbe aldığı bir dönemde yoluna e-dergi olarak devam ediyor.
Yeniden aylık yayınlanmaya başlayan derginin dijital aboneliği, 100 sayfalık Mayıs sayısının yanı sıra, derginin Mayıs 2019’dan bu yana yayımlanmış tüm sayılarına dijital erişim de sağlayacak. Altyazı’nın video içerikleriyle desteklenen Mayıs sayısının kapak konusu, içinden geçtiğimiz döneme ışık tutan ‘Zor Zamanlar’ dosyası.
KAPAK KONUSU: ZOR ZAMANLAR
Farklı dönemlerde dünyayı etkisi altına alan siyasi, ekonomik, toplumsal krizlerin farklı boyutlarına odaklanan yapımların incelendiği ‘Zor Zamanlar’ dosyasında salgın hastalıkları metafor olarak kullanan filmlere, neoliberal ekonomik düzenin ürettiği çelişkilere, karamsar bir ihtimalden gündelik gerçekliğimize dönüşen iklim felaketine, ütopyalara ve distopyalara dair yazılar bulunuyor.
YAKIN PLAN: BABYLON BERLİN
Bir yandan ekonomik, siyasal ve cinsel özgürleşmenin yaşandığı, bir yandan da Nazizmin ayak seslerinin hissedildiği bir Berlin’de geçen Babylon Berlin, izleyiciyi esrarı hâlâ çözülememiş bir döneme götürüyor. Üçüncü sezonu BluTV’de gösterime giren dizi üzerine kaleme aldığı inceleme yazısında Çiğdem Öztürk dizinin ilham kaynaklarını, sinemasal ve siyasi referanslarını araştırıyor.
SÖYLEŞİ: ALİ AYDIN
İlk filmi Küf’le (2012) önemli bir başarı elde eden Ali Aydın’ın ikinci uzun metrajı Kronoloji, gizemli bir şekilde ortadan kaybolan genç bir kadının öyküsü üzerinden erkek egemen toplumun kurumlarına keskin eleştiriler yöneltiyor. Sinan Yusufoğlu’nun yaptığı söyleşide yönetmen, biçimsel arayışını, filmin gerilim ve polisiye gibi türlerden nasıl beslendiğini anlatıyor.
YAKIN PLAN: GÜNEY İSTASYONUNDA RANDEVU
İnce Buz, Kara Kömür’le (Bai ri Yan Huo, 2014) Berlinale’de Altın Ayı kazanan Yinan Diao’nun Cannes’da yarışan son filmi Güney İstasyonunda Randevu (Nan Fang Che Zhan De Ju Hui, 2019), gölgeler arasında buluşan karakterleri ve stilize atmosferiyle dikkat çeken bir kara film örneği. Aslı Ildır, filmi inceleyen yazısında yönetmenin kara film türüne getirdiği güncel yorumu değerlendiriyor.
Altyazı’da ayrıca
Rastgele Bir Film: Şenay Aydemir, Stephen Frears klasiği Benim Güzel Çamaşırhanem’i (My Beautiful Laundrette, 1985) ele alıyor.
Umut Tazeleyen Filmler: Janet Barış, Ermanno Olmi’nin izleyiciye umut veren naif ve gerçekçi İş’i (Il Posto, 1961) inceliyor.
Özgür Sinemanın Gündemi Dijital Ortamda
Temmuz 2019’dan bu yana sinemada ifade özgürlüğü alanında yayınını sürdüren Altyazı Fasikül: Özgür Sinema’nın 6. sayısına internetten ücretsiz ulaşılabiliyor. Fasikül’ün e-dergi formatında hazırlanan Mayıs-Haziran sayısının sayfalarında metinlerin yanı sıra görsel-işitsel öğeler de yer alıyor.
Bu sayının merkezinde koronavirüs salgınının bağımsız sinemayı nasıl etkilediği sorusu var. Pano köşesinde sinema sektörü bileşenlerinin #SetleriDurdurun kampanyası özetlenirken, Fikir köşesinde Şenay Aydemir, sinemanın salgınla birlikte gelen ekonomik daralmayla nasıl baş edeceği sorusunu ele alıyor.
Forum köşesindeyse sektörün farklı kulvarlarından isimlerle dijital platformlardaki gösterimlerin sinema salonları üzerindeki etkisi tartışılıyor. Sinema Nereye? başlıklı tartışmanın videosu da yayında.
Ses köşesinde Şubat ayında Fasikül Gösterimleri’nin konuğu olan Güliz Sağlam ve Feryal Saygılıgil’le, emekçi kadınların mücadelelerinin kaydını tutan filmleri üzerine söyleşiliyor. Serbest Kürsü’deyse yıllarca Yılmaz Güney Sineması’nda çalışan Dicle Anter, “Batman’ın Belleği” olarak adlandırdığı sinemanın hikâyesini anlatıyor.
edebiyathaber.net (18 Mayıs 2020)