Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi tarafından yayımlanan Bill Nichols’ın ‘Belgesel Sinemaya Giriş’ isimli kitabı raflardaki yerini aldı.
Belgesel sinema, yönetmen tarafından hayal edilen bir dünya yerine içinde yaşadığımız dünyayı anlattığı için diğer film türlerinden ayrılır. Belgesel film farklı bir amaçla yapılır, yönetmen ile konu arasında farklı bir ilişki söz konusudur ve izleyici belgeseli farklı bir beklentiyle izler. Belgesel geleneği, izleyene bir gerçekliği aktarabilme iddiasına dayanır. Kamera önünde rol yapmayan insanları konu alması, filmin sahiciliğinin kanıtı olarak görülür. Bizi belirli bir görüş ya da bakış açısına inandırmaya çalışan pek çok belgeselin temel dayanağı da dünyanın sahici bir temsili olduğu algısını yaratabilmesidir.
Bir başucu eseri niteliğindeki Belgesel Sinemaya Giriş bu büyüleyici sinema türünün ayrıntılı bir incelemesini sunuyor. “Belgesel filmi nasıl tanımlayabiliriz?”, “Neden etik meseleler belgesel sinemanın merkezinde yer alır?” gibi sorulardan yola çıkan kitap, belgesele ilişkin temel tanımları, belgesel türünün tarihsel gelişimini, biçimsel yöntemlerini ve politik yönünü yüzlerce örneğe referans vererek ele alıyor.
Belgesel sinema tarihi ve eleştirisi konularında en önemli noktaları bir araya getiren Bill Nichols, hem profesyonellerin, hem öğrencilerin, hem de konuya ilgi duyanların yararlanacağı klasik bir esere imza atıyor.
Bill Nichols, film çalışmalarının akademik bir bilim dalı olarak kabul edilmesine katkı sağlamış olan iki ciltlik Movies and Methods kitaplarını derlemiştir. Representing Reality (1991) kitabı çağdaş belgesel film çalışmalarını başlatmış, Belgesel Sinemaya Giriş bu alanda en çok kullanılan kaynak kitap haline gelmiştir. Sinemaya genel bir giriş niteliğindeki kitabı Engaging Cinema 2010 yılında yayımlanmıştır. San Francisco Üniversitesi’nde sinema dersleri vermektedir.
edebiyathaber.net (5 Ekim 2017)