Deniz Yüce Başarır’ın storytel.tr sponsorluğunda hazırladığı podcast serisi “Ben Okurum”un yeni bölümünün merkezinde, Türkçenin büyük şairi Nâzım Hikmet ve onun başyapıtı Memleketimden İnsan Manzaraları var.
Başarır’ın bölüm konuğu, Kayıp Destan’ın İzinde – Nâzım Hikmet, İdeoloji ve Yeniden Yazmak kitabının yazarı ve akademisyen Erkan Irmak, Nâzım Hikmet’in öneminin yalnızca Türk edebiyatıyla sınırlı olmadığını söylüyor: “Dünya şiirini de dönüştüren bir şiiri var. Bizim için öncelikle önemli kısmı, Türk şiirini prangalarından kurtarmış olması. Bir dikme atmıştır yukarıya doğru ve kendi yolunu çizmiştir. Taklit edilemez bir şiir ortaya çıkarmıştır.” Irmak, usta şairin başından sonuna kadar hapishanede yazdığı ve bir kulvar açan şaheseri için de “Nâzım Hikmet, Memleketimden İnsan Manzaraları’nda bir fermuar gibi açar Türkiye’nin içini,” yorumunu yapıyor.
Deniz Yüce Başarır’ın sohbetle bilgiyi buluşturan podcast serisi “Ben Okurum”, yeni bölümünde Türkçe’nin büyük şairi Nâzım Hikmet’i ve onun başyapıtı Memleketimden İnsan Manzaraları’nı odağına alıyor. Deniz Yüce Başarır, Kayıp Destan’ın İzinde – Nâzım Hikmet, İdeoloji ve Yeniden Yazmak kitabının yazarı, akademisyen Erkan Irmak’a yönelttiği sorularla şairin iki önemli eseri Memleketimden İnsan Manzaraları ve Kuvayı Milliye arasındaki ilişkinin izini sürerken, dinleyicilere Nâzım Hikmet’in edebiyatına ve hayatına dair de birçok bilgiyi sunuyor. Bu derin sohbete, Başarır’ın sesinden Nazım Hikmet şiirleri eşlik ediyor.
“Geçtiğimiz yüzyılın en büyük beş şairinden biri”
Nâzım Hikmet’in vatan haini ile vatan şairi arasında bir politik söylemin öznesi haline geldiğini söyleyen Erkan Irmak, “Nazım Hikmet ‘Ben onu ana dilinde okuyorum, biliyor musunuz?’ diye caka satabileceğimiz şairlerden biri,” diyor ve ekliyor: “Hepimiz bunun tadını çıkaralım isterim. Vatan haini ya da vatan şairi sarmalına düşmeden! Çünkü geçtiğimiz yüzyılın en büyük beş şairinden birinden söz ediyoruz. Ve Türkçe yazmış bu kişi.” Irmak, usta şair için “Romantik Komünist hakikaten mükemmel bir tanımlama onun açısından. Çünkü en aşkla yazdığı şiirlerin bir tarafında o komünist damar var, en komünistçe yazdığı dava şiirlerinin bir yerinde romantizm var. İkisini hep bir arada tutmuş,” yorumunu yapıyor.
“Memleketimden İnsan Manzaraları’nın ana karakteri halktır”
Erkan Irmak, Memleketimden İnsan Manzaraları’nda Nâzım Hikmet’in aslında kimsenin dönüp bakmadığı insanların hikâyesini anlatmak arzusunda olduğunu anlatıyor: “Onun ideolojisi için önemli olan insanlar… Öyle başlayıp, tutamıyor hikâyeyi. Tabii hapishanede o kadar çok farklı insanla bir araya geliyor ki! Onlarla aynı koğuşu, aynı yemeği, aynı geceyi gündüzü paylaşıyor. Hikâyeler artmaya başlıyor.”
Memleketimden İnsan Manzaraları’nın ana karakterinin halk olduğuna dikkat çeken Irmak, kitaba başladığında Nâzım Hikmet’in Kemal Tahir’e yazdığı bir mektuba da değiniyor: “‘Öyle bir kitap ortaya çıkarmak istiyorum ki, okuyup bitiren, vıcık vıcık bir insan kalabalığının içinden geçmiş gibi hissetsin kendini,’ diyor. Mahşeri bir alan kurmak istiyor. 1941 yılında Türkiye nasıl bir yerdi…”
Yayıncılık dünyasının deneyimli ismi Deniz Yüce Başarır, “Ben Okurum” adlı podcast serisinin her bölümünde farklı bir konukla birlikte farklı bir kitaba odaklanıyor. Kitaplar üzerine bir arkadaş sohbeti tadında ilerleyen ve aynı zamanda bilgilendiren podcast’te Başarır, kitabın ona hissettirdiklerini anlatırken yazarıyla ilgili anahtar niteliğinde bilgiler vermeyi de ihmal etmiyor. Storytel Türkiye’nin sponsorluğunda hazırlanan “Ben Okurum”un tüm bölümlerine Storytel, Spotify, Apple Podcasts, Podtail, CastBox ve Simplecast’ten ulaşılabilir.
edebiyathaber.net (7 Aralık 2022)