Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?
Çizim yapmaya 2003 yılında, Güzel Sanatlar sınavlarına hazırlık sürecimde resim atölyesinde eğitim alarak başladım. Yaklaşık 1 yıllık desen eğitimi ve atölye çalışma programı ile özel yetenek sınavlarına hazırlandım. Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı bölümünü kazandım. Bölümü tamamladıktan sonra firmaların tasarım ve iç mimari projelerinde görev aldım. Serbest proje ve mimarlığın farklı deneyimleriyle birlikte çalışmalarıma devam ettim. Bu zaman içinde çeşitli sanatçıların atölyelerine katıldım, onlarla çalışma imkânı buldum. 2016 yılından beri Ankara’da kendi atölyemde iç mekanlar için illüstrasyon üretiyor, tasarım ve projelerimi geliştirmeye devam ediyorum.
Çizer kitaba nasıl hazırlanır?
Kitabın hazırlık aşaması için yayınevi çizere kitabın metnini gönderir. Bu metni okumaya başlar ve notlarımı belirlerim. İlk adımda mekân kurgusu üzerine yoğunlaşırım, mekân ve insan ilişkisi zihnimde belirmeye başlar. Ardından karakterler, onların özellikleri için eskiz aşamalarını planlayıp genel kompozisyonu oluşturuyorum. Çalışırken kendi atölyemi üretim alanı olarak kullanıyorum. Taslaklar belirlendikten sonraki renklendirme ve detay işin en keyifli kısmı benim için. Bu aşamada hareketli müzikler dinleyerek detay çözümlemelerini yapıyorum, renklerin içinde kaybolmayı seviyorum. İlk çizdiğim çocuk kitabı Gizem Pınar Karaboğa’nın yazdığı “Elma Kurdu” (Yitik Ülke Yayınları, 2017). Kahramanı Zeynep’in yaşadıklarını ve hayallerini canlandırırken yazarın akıcı dili beni karakterin samimi dünyasına çabucak hazırladı. Tamamı el çizimleriyle tasarlanan ilk kitabım olduğu için yeri ayrıdır. Yakın zamanda resimlediğim eğitim odaklı iki çocuk kitabı da okur ile buluşacak.
Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
İlk önce kitabın genel hatlarıyla ilgili editörle bir görüşme yaparız. Beklentiler, fikirler ve araştırmalar bu kısımda ortaya çıkar. Çizimler tamamlandıktan sonra yazarla editör aracılığı ile iletişim kuruyorum. Sahneler üzerinden ortak bir kritikle eskizleri değerlendirdikten sonra yazarın da beğenisiyle hikâyenin orijinal çizimleri için yola çıkıyoruz.
Sanatınızı/çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz?
Kendi çizdiğim kitapların dışında da iyi bir okuyucuyum. Çocuk kitapları almayı, çizimler biriktirmeyi ve onlarla seyahat etmeyi seviyorum. Bu alanda oluşan yeni fikirler ve deneyimler oldukça heyecanlı benim için. Hayal gücümü desteklemek ve farklı karakterler düşlemek adına çevremde bol gözlem yapıyorum. Daha çok doğada vakit geçirmeyi tercih ediyorum ama nereye gidersem gideyim yanımda minik bir eskiz defterim vardır. O an’a dair karalamalar yaparım. Beni mutlu eden şeyler için resimli günlük tutuyorum. Aynı zamanda çocuklarla yaratıcılıklarını desteklemek ve onlardan da ilham almak için görsel sanat eğitmenliği yapıyorum. Film, dizi ve çokça animasyon izliyor ve geçmiş hayat hikâyelerini inceliyorum. Sevdiğim çizer ve sanatçıları takip ediyorum, sıklıkla sergileri ziyaret ediyorum.
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
Kitap resimleme sürecinde daha çok editörle iletişim içinde oluyoruz. Yazarla da konuştuktan sonra kitabın sayfaları, teknik detayları gibi konular için editör yönlendirir. Bilgilendirmenin ardından araştırma eskizlerimi yapıp, renklendirmelerle çizimleri tamamlıyorum. Gerekli görülen yerler üzerinden son düzeltmeler yapılır. Baskıya uygun formatta çizimlerimi tamamlayıp yayınevine gönderiyorum.
edebiyathaber.net (10 Nisan 2021)