Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?
Küçük yaşlardan itibaren çizmeye çok ilgim vardı. Çizgi roman ve çizgi film karakterlerini çizme denemeleri yapıyordum. İlkokul yıllarında yaptığım bu çizimleri ailem hala saklıyor yıllarda bu işi profesyonel olarak yapıp yapmayacağım belli değildi. Bu konuda babam beni çok destekledi. İlkokul ikinci sınıfta beni bir hoca ile tanıştırdı temel çizim derslerine başladım ressam olmaya o zaman karar verdim. Yaşadığım şehirde resim bölümü olmadığında lisede mecburen grafik bölümüne gittim. Grafik bölümünün resmin bir parçası olduğunu öğrendim. Bu nedenle ilk zamanlar grafik alanında işler yaptım. Bunlar ticari işlerdi. Yarışmalara katıldım. Bazı ödüller kazandım. Karakalem ve portrelerden oluşan İlk kişisel sergimi 17 yaşında açtım. İran’da, Tabriz Nabi Akram Üniversitesi Grafik Tasarım Lisans okudum. Sonra daha profesyonel çalışmalar yapmaya başladım. Fakat resim yapmayı ve illüstrasyonu hep merak ediyordum, bu alanda çalışmalar yapıyordum. Yaptığım resim ve illüstrasyonlarla karma sergilere ve bazı yarışmalara katılıp ödüller aldım. Bugüne kadar böyle geldim.
Çizer kitaba nasıl hazırlanır?
Kitaba göre değişiyor. Çocuk kitapları farklı, yetişkin kitapları yani romanlar farklı. Anlatılan hikâye, hangi dönemde geçiyorsa o dönemle ilgili kıyafet araştırması, kültür araştırması gerekiyor. Bu araştırmaları yaptıktan sonra ana karakterler, kompozisyonlar nelerdir, onları tespit edip birkaç temel eskiz oluşturuyorum. Bunlar üzerine kafa yorarım. Editör veya yazarla onay gerçekleşince iş son haline geliyor. Bazı işler biraz farklı, daha derin çalışmak gerekiyor. Mesela Kör Baykuş’u çalışırken Kör Baykuş’u felsefi ve psikolojik açıdan değerlendiren kitaplar okudum. Bu kitaplar sayesinde yazarın iç dünyasına daha derin bir şekilde girebildim.
Bazen siyah-beyaz bazen renkli, bazen elle bazen dijital çalışıyorum. Elle yaptıklarımı da tarayıp dijital hale getiriyorum.
Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
İlk başta hikâye hakkında genel bir konuşma yapıyoruz. Neler var hikâyenin içinde. Karakterle ilgili detaylar konuşuyoruz, yüz yıl önceki bir olaydan bahsediliyorsa karakterin özelliklerini konuşuyoruz. Sonra ben güzel bir sunuş bulmak için araştırma yapıyorum. Birkaç eskiz gönderiyorum, onay gelinceye kadar tekrar tekrar görüşüp fikir alış verişinde bulunuyoruz. Rezerve edilecek şeyler varsa onlar yapılıyor. Editör ya da yazarla kararı netleştirdikten sonra iş bitmiş oluyor.
Sanatınızı/çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz?
Çalışmalarım insan figürü ağırlıklı olduğu için sürekli figür araştırmak, öğrenmek için çalışıyor bol bol eskiz yapıyorum. Karakter yaratmak için canlı bir şekilde etrafındaki insanları gözlemliyorum, insanların farkı ne onu çözmeye çalışıyorum. Hayatımın çoğu bu şekilde geçiyor. Dışarıda sokakta insanların duruşunu karakterini inceliyorum çizimimde bunu nasıl kullanmam gerekti üzerine kafa yoruyorum
Geleneksel sanatlardan minyatür ile çok ilgileniyorum. Minyatür dan d denemelerim, izlemelerim oluyor, özellikle motifler ve karakterler ile ilgili renk kompozisyonların öğrenmeye çalışıyorum. Teknik olarak daha çok Batı sanatı ve günlük illüstrasyon çalışmaları tercih ediyorum, temel fikri Orta Doğu ve Doğu sanatından alıyorum. Figür ve karakterlerin üzerinde çalışıyorum, okuduğum kitaplar ve izlediğim filmlerle günlük yaşantımda kendimi geliştirmeye çalışıyorum.
Daha çok fantastik dünya ile ilgili filmleri seviyorum. Bu çocukluğumdan beri bir merakımdır. Resimlere, ressamlara ne kadar büyük hocaların işlerine baksam ve incelesem de fantastik bir güncel illüstrasyon beni daha çok etkiliyor. Kısacası hiç olmayan bir olayı yaratmak benim için yaratmanın anlamını veriyor.
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
Roman çok ağır hacimli oluyor hepsini okumak gerekiyor. Zaman az ise editör ya da yazar özet geçiyor Belli detayları vurgulayarak inceliyorum. Her kitap her hikâye aynı teknikle olmuyor. Yazarın iletmek istediği şeyi en iyi anlatacak tekniği bulmaya çalışıyorum. Yazarla ya da editörle anlaşıp kafamızdaki iş netleşince, işi yapma sürecinde tek tek kareleri çalışmaya başlıyorum. Sözleşmeler imzalandıktan sonra hazırladığımız çizimleri mail ya da kargo ile yayınevine gönderiyoruz.
edebiyathaber.net (23 Ocak 2021)