Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?
Çocukluğum babamın masamızda yaptığı çizimleri izlemekle geçti. Teknik çizimler yapıyordu. Onu izlerken büyük bir zevk alıyordum. Babamın bana anlattığı masallar bana mesleğimi bulmamda bana yön gösterdi diyebilirim.
Daha okula başlamamışken kendimce babamın portresini yapmıştım. Gördükleri çizimimle ailem çok mutlu olmuştu ve desteklerini o günden bugüne hissetmeye devam ettim. Ortaokul ve lisede de çizim yapmayı seviyordum. Zamanımın çoğunu atölyede geçirmek istiyordum. Resim öğretmenlerimin her birinin üzerimde çok büyük etkisi oldu. Eğitimime de çizimle devam etmek istedim. Selçuk Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü’nü kazandım. Bölümümdeki hocalarımın yönlendirmesiyle dijital çizim alanında da kendimi geliştirmeye başladım. Bu dönemde portfolyomu geliştirmeye çalıştım ve çalışmalarım edebiyat dergilerinde yayımlanmaya başladı.
Çizer kitaba nasıl hazırlanır?
Çizim yaptığım alan benim için çok önemli. Bir çalışmaya başlamadan önce çalışma ortamımın temiz ve düzenli olması benim ilk kriterim. Bu söylediğim sadelik anlaşılmasın. Gözümün önünde rengarenk sayfalar ve desenler bulunduruyorum. Bolca çizim incelemesi yapıyorum. Masamda duran kalem süsü bile beni etkileyebiliyor. Teknik kısımda ise çalışmanın bilgilendirmesini detaylıca incelerim, gerekli notlarımı alıp eskizlerle sağlam adımlar atmaya çalışırım. Eşimin ve arkadaşlarımın yorumları da benim için önemlidir.
Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
Çalıştığım yazarlar ve editörler samimi ve tatlı insanlar. Anlaşılır olmaları konusunda şanslı olduğumu düşünüyorum. Yapılacak çalışmanın bilgilendirmesi bazen karmaşık olabilir ya da kısıtlı süreç üzerimde baskı oluşturmama neden olur. Genel olarak Türkiye’de ve yurt dışında birlikte çalıştığım editörler bilgilendirmelerini anlaşılır yazıyor ve örneklerle destekliyor. Olumlu yaklaşımları beni motive edip daha hevesli çalışmamı sağlıyor. Böylece hiçbir krizle karşılaşmıyorum umarım bu durum hiç değişmez.
Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
Çalıştığım yazarlar ve editörler samimi ve tatlı insanlar. Anlaşılır olmaları konusunda şanslı olduğumu düşünüyorum. Yapılacak çalışmanın bilgilendirmesi bazen karmaşık olabilir ya da kısıtlı süreç üzerimde baskı oluşturmama neden olur. Genel olarak Türkiye’de ve yurt dışında birlikte çalıştığım editörler bilgilendirmelerini anlaşılır yazıyor ve örneklerle destekliyor. Olumlu yaklaşımları beni motive edip daha hevesli çalışmamı sağlıyor. Böylece hiçbir krizle karşılaşmıyorum umarım bu durum hiç değişmez.
Sanatınızı/çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz?
Çokça gözlem diyebilirim. Çizgi film izlemeyi, illüstratörlerin çizimlerini incelemeyi, doğa yürüyüşlerini seviyorum. Kitapçılarda uzun zaman geçirip tüm masallara dokunurum. İnternette zengin içerik ve görselleri karıştırırım. Evin bir köşesini yenilemek ve renklendirmek bile hislerimi, renk paletimi değiştirebilir.
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
Çalıştığım yayınevleri ve dergiler bana uygun olabilecek bir projeyi veya konuyu mail atıyor ve süreç başlamış oluyor. Çizimin yapılacağı alan ölçüsü, yazıların geleceği bölümler belirlenip çalışma eskizlerine başlıyorum. Yazarın özellikle istediği imgeler, renkler vs varsa onlara da yer veriyorum. Renklendirme aşamasına geçmeden eskizlerimi yazar ve editöre ulaştırmaya çalışıyorum. Bazen kendimi durduramayıp bu aşamayı atlayıp renklendirmeye geçtiğim oluyor ama bu çok sağlıklı değil. Çalışmanın son haline karar verildiğinde uygun formatlarda yayınevine ya da dergiye çalışmalarımı gönderirim. Çizimlerini yaptığım kitapların dizgi kısmını da üstlenmek isteyebiliyorum. Dil kusurları giderilmiş metni sayfaya yerleştirip artık kitabın son halini görmek için günleri sayıyorum.
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
Çalıştığım yayınevleri ve dergiler bana uygun olabilecek bir projeyi veya konuyu mail atıyor ve süreç başlamış oluyor. Çizimin yapılacağı alan ölçüsü, yazıların geleceği bölümler belirlenip çalışma eskizlerine başlıyorum. Yazarın özellikle istediği imgeler, renkler vs varsa onlara da yer veriyorum. Renklendirme aşamasına geçmeden eskizlerimi yazar ve editöre ulaştırmaya çalışıyorum.
Bazen kendimi durduramayıp bu aşamayı atlayıp renklendirmeye geçtiğim oluyor ama bu çok sağlıklı değil. Çalışmanın son haline karar verildiğinde uygun formatlarda yayınevine ya da dergiye çalışmalarımı gönderirim. Çizimlerini yaptığım kitapların dizgi kısmını da üstlenmek isteyebiliyorum. Dil kusurları giderilmiş metni sayfaya yerleştirip artık kitabın son halini görmek için günleri sayıyorum.
edebiyathaber.net (4 Haziran 2022)