Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?
Çizimle olan ilişkim çocukluk yıllarında başladı. Evimin demir parmaklıklı pencerelerinin önünde oturup etrafı seyrederdim. Sonra onları koşup evde bulduğum şeylerin üzerine çizerdim. Bu bazen bir kâğıt, bazen peçete, bazen de bir gazete kâğıdı olurdu.
Sonra onları duvara asardım. İlkokula başladığımda çok sevdiğim Adem Yavuz HIZAL hocamla tanıştım. O beni “Ebru” sanatıyla tanıştırdı. O andan itibaren resmin büyülü dünyasının içinde kendimi buldum. Ondan sonra da oradan hiç çıkmadım. Lisansımı Karadeniz Teknik Üniversitesi’nde, Yüksek Lisansımı Yıldız Teknik Üniversitesi’nde, Temel Eğitim Bölümü Sınıf Öğretmenliği alanında tamamladım. Aslına dijital çizim çok ilgimi çeken bir alan değildi. Bu alana eşim sayesinde giriş yaptım. Onun yazdığı yazılara minik minik çizim yaparken eşimin bunu kitaplar için neden yapmıyorsun sorusuyla bir anda kendimi çocuk kitapları içinde buldum.
Çizer kitaba nasıl hazırlanır?
Kitapların birçok boyutu var öncelikle çizeceğiniz konuya hâkim olmalısınız örneğin 1900’lü yıllara ait bir kitap resimlerken o tarihe ait özelliklere göre resmi oluşturmalısınız bu yüzden çizeceğiniz kitabın geçtiği zamanı, mekânı içinize sindirmelisiniz. Literatürü taramalısınız, daha önce hazırlanan kitapları incelemelisiniz varsa animasyonları, filmleri izlemelisiniz. O kitabı çizmeye hazır hale gelmelisiniz. Genelde her yerde çalışırım ama sessizlik benim için olmasa olmaz. Çizime kendimi verebilmem için sakin yerleri tercih ederim.
Bu karakteri oluşturmam baya bir zamanımı almıştı. Çok fazla araştırma yaptım. Karavan Çocuk için çizdiğim Lotus Çiçeği kitabındaki Lotus ana karakterimiz. Genelde çiçek karakterleri oluşturulurken çiçeğin iç merkezine karakter oluşturulur. Baya bir çiçek incelemelerimden sonra bu karakteri Gülhane Parkında laleleri incelerken sap kısmına karakteri verebileceğim aklıma gelmişti ve birkaç denemeden sonra bu hale geldi.
Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
Bu alanda iletişim çok önemli. İletişiminiz iyi olmadığında süreç çekilmez bir hal alabiliyor. Bu yüzden gerek yazarlar gerek editörlerle iletişiminizin iyi olması gerekli. Bazen sorunlar olabiliyor. Örneğin bir yazar hep kendi istediği gibi olması için diretip editör ve çizerin söylemlerine dikkat etmiyorsa aynı şekilde bir çizer çizim yaparken editör ve yazar tarafından istenilen şeyleri kulak ardı ediyorsa burada sorun olması kaçınılmaz. Bu yüzden çizime başlamadan önceki toplantılar ve briefler çok önemli. Editörler olmasa bu süreçlerin çok zor olacağına inanıyorum. Bir eser ortaya çıkacak ve herkes o eserin en güzel eser olmasını istiyor. Aslında herkes aynı amaca hizmet ediyor.
Sanatınızı/çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz?
Kendimi beslemek içim çizim ve tasarım içeren her şeyi dikkatle inceliyorum. Sokak reklamları, tabelalar, sanat galerileri, resim ve heykel müzeleri, sergiler, kitaplar (özellikle çocuk kitapları), dergiler, animasyonlar, filmler vb. Günceli takip etmek gerekiyor. Güncelin gerisinde kaldığınızda bu sizin için de kötü oluyor. Oliver Jeffers, Jim Field, Brandon James Scott çok beğenip severek takip ettiğim sanatçılar tüm çalışmalarını beğeniyorum.
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
Bir kitabı resimleyebilmeniz için öncelikle o kitabı içinize tüm yönüyle sindirmelisiniz. (Mekânı, zamanı, karakterleri, karakterlerin duygu durumlarını, hareketlerini vs.) Bunu yapabilmek için de kitabı birçok kez okumak gerekiyor. Bu aşamadan sonra kitap ile ilgili literatür taramaları, varsa konu ile ilgili daha önce basımı yapılmış kitaplar, animasyonlar, filmler vb. Kaynak olabilecek her şeyi incelemek gerekiyor. Yeterince kaynak edinip inceledikten sonra, önce kitabın karakterlerini çıkartıp onay almak gerekiyor. Karakter bir kitabın en önemli noktası. Çünkü çizilen karakterler kitaptaki karakter özelliklerini çok iyi bir şekilde yansıtmak zorunda.
Editör ve yazardan karakterlere onay geldikten sonra çizim yapılacak kaç sahne varsa bu sahnelerin önce eskizleri yapılıyor. Sahneler birçok açıdan resmediliyor ve en iyisi hangisi ise o açı daha detaylı eskizleniyor. Eskizlere gelen revize veya yeniden çizme talebi varsa önce o revizeler düzeltiliyor. Tekrar onaya gönderiliyor. Onay gelirse artık çizimleri boyama vakti gelmiştir.
Eskizlerin boyamaları yapılıyor ve tekrar onay için gönderiliyor. Eğer revize varsa tekrar düzeltme işlemi yapılıyor. Tüm revizelerden sonra işlem tamamdır.
Ancak bu aşamalarda çizere çok fazla müdahale olursa ve gereksiz revize verilirse çizimler hiçbir zaman istenildiği gibi olmayacaktır. Çünkü her müdahale çizerin motivasyonuna negatif etki yapacaktır. Ancak her aşamada onay almak zorundasınız ben çizdim bu böyle olacak da diyemezsiniz.
Tüm işlemlerden sonra Çizimi yapılan tüm dosyalar grafik düzenlemesi için yayınevine gönderiliyor. Daha sonrası yazıların yerleşimi ve basım. Artık raflarda.
edebiyathaber.net (22 Temmuz 2023)