Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?
Orta okulla yıllarında defter,kitap ne bulduysam kenar köşelerine karakterler, canavarlar çiziyordum. Ailemin desteği ile lisede fikrim ve bilgim olmadan grafik tasarım bölümüne gittim. Çizime girişim bu şekilde başladı. Üniversitede eğitim fakültesinde, resim öğretmenliği okudum fakat öğretmenlik hiç hayalimde olmayan bir şeydi. Üniversite boyunca bir hocamın destek ve ilgisi ile illüstrasyonla tanıştım benim için en büyük şans bu idi.
Bir nü ve koyun ile başladığım illüstrasyon maceram şuan derya deniz oldu taşıyor. Hep çizmek üzerine hayaller ve planlar yaptım. Zorlu bir süreç olsa da sonunun güzel olduğunu düşünüyorum. Çocuk kitapları çizemem derken bir anda kendimi bu alana giriş yapmış olarak buldum. İlk çocuk kitabı çizeceğim zaman önceden yapılmış kitap illüstrasyonları ve çizimler üzerinden ilham alarak başladım. Başka işleri incelerken kendi tarzım ile nasıl empoze ederim kısmını unutmadım tabii. Bir yandan online eğitimlere de katıldım bilgi ve tecrübe edinmek adına . İnsanlık hayatıma kurumsal bir firmada illüstratörlük yaparak, bir yandan freelance çocuk kitapları ve dergiler için çizimler üreterek devam ediyorum.
Çizer kitaba nasıl hazırlanır?
Akşam masama çayımla oturduktan sonra kulaklığımı takar kendi içime dönerim. Birde Eskiz defterim olmazsa olmaz. Editörden gelen kitabı evirip çevirip okurum kendime göre eskiz defterine kitaptaki önemli yerleri notlarım nereye ne yapabilirim, metinde neler var, nasıl anlatabilirim. Sonra aldığım notlar üzerinden eskizler oluşturmaya başlarım. Eksik kalırsa metinleri tekrar okurum.
Nasıl çizip, anlatabilirim diye düşünürken farklı tarzdaki işleri incelerim, çizim olur fotoğraf olur kimler nasıl çalışmış referanslar toplarım. Arada kolajlar yaparım topladığım malzemeler ile. Bazen farklı ortamlarda çalışmayı tercih ediyorum. Her kitapta farklı yolculuklara çıkıyorum bu beni daha heyecanlandırıyor.
Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
Kitap işlerinde editörle çalışmayı tercih ediyorum, sürecin daha rahat ve temiz geçmesi adına. Şimdiye kadar çalıştığım editörler ile çok sıkıntı yaşamadım. Karşılık iletişim güzel olduktan sonra süreç güzel gelişiyor. Editörle Kitabın içeriğini daha rahat konuşabiliyorum bana uygun olmayan metinleri almamaya çalışıyorum. Didaktik, çok karakterli kitapları ile aram iyi değil tabi metine de bağlı bu. Daha soyut, hayali, kurgusal işleri çalışmayı tercih ediyorum. Yazarla genelde çizimler bittikten sonra iletişime geçiyoruz ve güzel dönüşler alıyorum her zaman.
Sanatınızı/çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz?
Sürekli Farklı ülkedeki çizim tarzları, kullandıkları detaylar, renkler… hepsini incelemeye çalışırım. Bunlar ile beraber Müzik benim için vazgeçilmez bir ilham kaynağı. Müzik kaynağını değişik ve bol tutmaya çalışıyorum onun için. Kitap okumayı ihmal etmemeye çalışıyorum , bir yandan kelimeler topluyorum. Eski sokakları gezmeyi seviyorum oralardaki kapılar, doku ve desenleri topluyorum, Fotoğraflarını çekiyorum. Çektiğim fotoğrafları Çizimlerimde kullanıyorum. Oradan buradan ot, bit, çöp topluyorum kurumuş odun parçaları, meşe palamudu gibi şeyler. Onları bir yerlerde bir şekilde kullanıp, değerlendirirken zevk alıyorum en büyük zevklerimden diyebilirim hatta.
Tabii ki gökyüzüne bakmayı ihmal etmiyorum.
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
Kitap bana gelesiye kadar elbette birçok süreçten geçiyor. Bana geldikten sonra, metin içeriği uygunluğu, çalışma takvimi ve diğer koşullarda sağlandıktan sonra çizmeye başlıyorum. Bana verilen süre içinde kitabı zamanında bitirmeye çalışıyorum bir aksilik falan olmadığı sürece.
Her yayınevinin çalışma süreci farklı oluyor. Bazen eskiz atıp onaylatıyorum bazen kitabı tamamen bitirip öyle atıyorum. Aradaki iletişime bağlı olarak değişiyor bu. Bir sıkıntı olmazsa çizimlerde artık baskı yoluna hazırlanıyor. Sonrası her kitapta ayrı bir heyecanlı bekleyiş gerçekleşiyor.
edebiyathaber.net (1 Temmuz 2023)