Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?
Çizim yıllarca hayallerimi süsleyen, beni müthiş heyecanlandırmasına rağmen tam zamanlı çalıştığım için hiçbir zaman vakit ayırabileceğimi düşünmediğim ama ilgimi de kaybetmediğim bir alandı benim için. Enerji sektöründe grafik tasarım sorumlusu olarak görev yapıyordum. İkinci çocuğumun doğumu ile birlikte freelance grafik/web site tasarımı alanında çalışmaya başladım.
Bu süreçte artık çizime eğilebileceğimi hissettim ve tamamen hobi amaçlı çizimler yapmaya başladım. İki sene kadar karakalem ve suluboya üzerine eğildim. Sonrasında yavaş yavaş dijital çizime geçtim. Yaptığım çizimleri sosyal medya üzerinde paylaştıktan kısa süre sonrasında kitap resimleme teklifleri almaya başladım. Sonraki süreçte hem bu alanda çalışıp hem de birçok eğitime katıldım. Bunlardan en önemlileri Reza Hemmatirad hocamdan aldığım 8 aylık eğitim ve Hüseyin Sönmezay ve Emre Karacan’dan aldığım dijital çizim eğitimleriydi. Yani aslında 2016 yılından beri çizimle ilgileniyorum. Profesyonel anlamda ise 2018 yılından bu yana bu alanda emek veriyorum.
Çizer kitaba nasıl hazırlanır?
(Neler okursunuz, izlersiniz? Nerede çalışırsınız, rutinleriniz var mıdır? Çalıştığınız kitaplardan örneklerle anlatabilirseniz sevinirim)
Bana kitap metni geldiğinde beni etkilemesini çok önemsiyorum. Kitabı okumaya başladığımda bazen heyecanlandığımı bazen farkında olmadan kıkır kıkır güldüğümü fark ediyorum. O sırada karakterler ana hatları ile beliriyor zihnimde. Hangi noktada nasıl bir kompozisyon çizeceğim de hemen hemen ilk okuma sırasında netleşiyor. Bu noktada başta da dediğim gibi metnin beni içine almasını son derece önemsiyorum.
Ghibli animelerini izlerken heyecandan yerimde duramıyorum. Özellikle Miyazaki yapımı olanları. Her türlü animasyon ve çizgi filmi sürekli izliyorum ama özellikle son zamanlarda Miyazaki yapımı dışındakilerin tarzımı olumsuz etkilediğini hissediyorum. Hem çizim hem duygu ve verdiği mesajlar yönüyle kendime çok yakın buluyorum.
Çocukları ve hayvanları izlemeyi, gözlemlemeyi çok seviyorum. Bazen iki çocuk aralarında bir şeyler yaparken birden benim gözümde çok tatlı bir çizgi roman canlanabiliyor. O an fotoğraf çekebiliyorsam mutlaka çekip sonrasında hikayelerini çizimlerle canlandırıyorum.
Çizim yaparken eğer henüz eskiz/tasarım aşamasında isem mutlaka yalnız olduğum ortamları tercih ederim. Örneğin çocuklar okuldayken veya geceleri. Eğer boyama aşamasındaysam çok kalabalık bir metroda veya Hint okyanusunun ortasında bir sandalda bile olsam motive bir şekilde çalışırım.
Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
Yayınevi editör aracılığı ile ulaşıyor ve detayları aktarıyor. Mutabık olmamız durumunda önce kitaptan bir sahneyi çalışıp renklendiriyorum.
Sonraki süreçte ise tüm kitabı eskizleyip eskiz üzerinden onay alarak renklendirme kısmına geçiyorum. Bazı editörler harfi harfine yapılacak çizimi tarif edebiliyor, bazıları kendi görüşlerini notlar alıp iletirken bunların sadece öneri olduğunu benim özgür olduğumu belirtiyor, bazıları ise tamamen bana bırakıyor. Bir de hiç çizim önerisinde bulunmayıp eskizler sonrası müdahale eden editörler de oluyor. İlki dışında hepsi benim için oldukça keyifli geçiyor. Yazarlarla genelde kitap bittikten sonra güzel dileklerini ve teşekkürlerini iletmek için ulaştıklarında tanışıyorum. Yazar, editör, çizer ve grafikerin entegre çalıştığı işleri aşırı derecede zevkle yapıyorum.
Sanatınızı/çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz?
Çizgi film ve animasyon dünyasını zaten çocukluğumdan beri çok yakından takip ediyorum. Ve çok önemsediğim yazar ve çizerlerin çalışmalarını da düzenli bir şekilde inceliyorum.
Yerli ve yabancı online eğitimlere fırsat buldukça katılıyorum. Çok önemsediğim bazı sanatçıların eserlerini ve söyleşilerini kaçırmamaya özen gösteriyorum. Shaun Tan gibi sanatın aynı anda birçok alanında başarılı olan kişiler özellikle ve büyük bir hayranlıkla takip ediyorum.
Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
Kitaptaki sürecim kitabın çizim aşamasına gelmesi ile birlikte başlıyor. Karakter tasarımı, eskizler ve sonrasında revize kısmı başlıyor. Renklendirme sonrası çalışmaları yayınevinin istediği formatta kendilerine iletiyorum. Bu aşama sonrası baskıdan önce bana da iletilen kitaplar üzerinde çalışmak beni son derece memnun ediyor.
Çünkü çizimlerimin mizanpajda ne şekilde kullanıldığını önceden görmek hem farklı bir gözle kontrol etmemi hem de olası hataları baskı öncesi fark etmemizi sağlıyor. Baskı süreci de oldukça zaman alan bir süreç. Çünkü kitap birçok farklı yönüyle defalarca okumalardan ve kontrollerden geçiyor. Çizimleri teslim ettikten aylar sonra kitap elime geçtiğinde ise her seferinde tarifsiz bir sevinç yaşıyorum.
edebiyathaber.net (15 Temmuz 2023)