Dünya çocuk ve gençlik edebiyatının en önemli isimlerinden Andrew Clements yaşamını yitirdi.
Kitapları birçok dile çevrilen, Amerika’da ve dünyada milyonlarca çocuğun dünyasına ulaşmayı başaran, çağdaş çocuk edebiyatının en çok okunan yazarlarından Andrew Clements 70 yaşında yaşamını yitirdi. Öğrencilik hayatını resmettiği okul hikâyeleriyle çocukların duygularına dokunmayı başaran, öğretmenler ve ebeveynler tarafından da ilgiyle okunan Clements, Amerika’nın hemen her köşesinde sayısız ödül kazandı.
“Okul yaşamı dünyadaki herkesin ortak deneyimi olduğu için okul hikâyeleri, çocuklar, öğretmenler ve okullar hakkında öyküler yazıyorum. İnsanların yaşamında okul kadar iz bırakan çok az deneyim vardır.” (Mine Kazmaoğlu’nun 8 Ağustos 2019 tarihli söyleşisinden, Cumhuriyet Kitap Eki.)
1996’da yayımlanan ilk çocuk romanı Bunun Adı Findel, Amerika’da ve tüm dünyada olduğu kadar Türkiye’de de büyük ilgi gördü, yüz binlerce çocuğa ulaştı. Seksenden fazla kitabı bulunan Andrew Clements’in ülkemizdeki çocuk ve gençlerin de unutulmazları arasına giren kitaplarından bazıları: Gizemli Anahtar, Karne Oyunu, Konuşmak Yok, Tek Mi? Çift Mi?, Sıradan Bir Çocuk, Kaybedenler Kulübü.
Çocukluğu ustaca yorumlayan kitapları, öğretmen, öğrenci ve ebeveynler için empatiye ve ortak bir dil kurmaya ilişkin eşsiz birer esin kaynağı olan Clements’in Türkçe’de yayımlanan son kitabı Haylazların Kralı (2019).
“Daha iyi insanlar olmayı öğreneceğimize inanıyorum.”
“Öykülerimin her zaman umutlu olmasını isterim. Bir öğretmenin ya da ebeveynin anlamını yitirdiği, tamamen anlayışsız göründüğü bir kitap düşünemiyorum. Her zaman daha iyi insanlar olmayı öğreneceğimize gerçekten inanıyorum.” (Halil Türkden’in 26 Ağustos 2018 tarihli söyleşisinden, Birgün Pazar Eki.)
Clements’in yaz aylarını telefonu, televizyonu, hatta kapı zili bile olmayan bir evde geçirdiği çocukluk dönemi, yazarlığını derinden etkiledi. Uzun yıllar şarkı sözü yazarlığı ve öğretmenlik yaptı. Kitaplarında yarattığı gerçekçi karakterleri ve olay örgüsünü, büyülü gerçekçi öğelerle ve çok katmanlı mizahi bir anlatımla kurguladı. Romanlarındaki incelikli, zekice sosyal eleştiriyle kuşaklararası iletişimi yüceltti, yetişkinlerin önyargılarını ve kalıplarını kırarak çocukların ve gençlerin yanında durdu, üstlerindeki baskılara nasıl karşı koyabileceklerinin ipuçlarını işaret etti.
edebiyathaber.net (20 Aralık 2019)