Emre Aracı’nın “Londra’da Türk İzleri” adlı kitabı Oğlak Yayınları etiketiyle yayımlandı.
Tanıtım bülteninden
1987 yılından beri Birleşik Krallık’ta yaşayan besteci ve müzik tarihçisi Dr. Emre Aracı, Manş Denizi kıyısında oturduğu tarihî Grand Otel’in kapısından çıkıp gezdiği Londra sokaklarında görüp duyduklarını düzenli olarak kaleme aldığı deneme yazılarında anlattı. Kitap sayfalarında, arşivlerde, sararmış gazetelerde, sokak adlarında, resim galerilerinde, müzelerde, eski haritalarda, unutulmuş konserlerde, yitik bestelerde, besteci ve yazar hayatlarında hep geldiği topraklar ile bulunduğu toprakların kesiştiği noktaları aradı.
Londra’nın seslerini dinlerken belki de kendi iç sesini yakaladığını hissetti ve o sesleri bu kitapta bir araya getirdi. 1599 yılında Kraliçe I. Elizabeth tarafından Londra’dan İstanbul’a hediye olarak yollanan saatli mekanik orgun hikâyesiyle açılan kitapta pek çok konu arasında Aracı, Londra’nın 17. yüzyılda popüler olan Türk kahvehanelerinin izini sürüyor, Şark mektuplarıyla ünlenen Lady Mary Montagu’nün Londra’sında dolaşıyor, St. James’s semtindeki Türk centilmen kulübü Divan Club’ın kapılarını aralıyor, şehrin yitik Türk hamamlarını keşfediyor, III. Selim’in Londra’ya tayin ettiği ilk daimi büyükelçi olan Yusuf Agâh Efendi’nin temaslarını gözlemliyor, Sultan Abdülaziz ve maiyetinin 1867 yazında Buckingham Sarayı’nda ağırlandığı ünlü ziyaretinin günümüze ulaşan etkilerini araştırıyor, Namık Kemal, Abdülhak Hamid ve Yahya Kemal gibi nice Türk edebiyatçısının Londra günlük ve mektuplarından pasajları şehrin park ve bahçelerini dolaşırken okuyor ve Waterloo Köprüsü’nden Westminster’a doğru bakarken İstanbul’un sisini gören Virginia Woolf’u da bu kişisel yolculuğunda unutmuyor.
Yazar hakkında
Edinburgh Üniversitesi Müzik Fakültesi’nden BMus (Hons.) ve doktora (PhD) dereceleriyle mezun olan Emre Aracı, kendine özgü müzik kariyeri içerisinde sanat, eski binalar, edebiyat, tarih ve diplomasi gibi ilgi duyduğu alanları bir araya getirerek, daha çok Osmanlı İmparatorluğu’nda 19. yüzyılda ortaya çıkan Avrupai müzik geleneği üzerine konser ve konferanslar vermekte, kitap, makale, CD kayıtları ve belgesel türünde eserler ortaya koymaktadır.
Kalan Müzik’ten çıkan Osmanlı Sarayı’ndan Avrupa Müziği, Savaş ve Barış: Kırım 1853-56, Boğaziçi Mehtapları’nda Sultan Portreleri ve İstanbul’dan Londra’ya CD’lerini kaydeden Aracı’nın bu albümlerinden bazı seçkiler Invitation to the Seraglio (Warner Classics) ve Euro-Ottomania (Brilliant Classics) adları altında tekrardan basılmış ve The Gramophone dergisinden övgü almıştır. Ahmed Adnan Saygun – Doğu Batı Arası Müzik Köprüsü (2001), Donizetti Paşa – Osmanlı Sarayının İtalyan Maestrosu (2006), Naum Tiyatrosu – 19. Yüzyıl İstanbulu’nun İtalyan Operası (2010), denemelerinin yer aldığı Kayıp Seslerin İzinde (2011), Yusuf Agâh Efendi, 18. yüzyıl Londrası’nda ilk Türk Büyükelçi (2013), Elgar Türkiye’de (2014) ve Çaykovski İstanbul’da (2017) kitaplarını kaleme alan Aracı’nın besteleri arasında Prag’da kaydedilen Boğaziçi Mehtapları keman konçertosu ve Kayıp Seslerin İzinde senfonisi de bulunmaktadır. Librettosunu yazarak, orkestra aranjmanını özgün notalardan kısmen hazırladığı V. Murad balesinin dünya prömiyeri Ankara Devlet Opera ve Balesi tarafından 2012 yılında gerçekleştirilmiştir.
Dr. Emre Aracı 1987 yılından beri Birleşik Krallık’ta yaşamakta; araştırmalarını ve çalışmalarını 2001 yılından bu yana Nurol Holding ve Çarmıklı ailesinin desteğiyle sürdürmektedir.
edebiyathaber.net (4 Nisan 2022)