Lauren Elkin’in “Flanöz: Şehirde Yürüyen Kadınlar” adlı kitabı, Doğancan Dilcun Doğan çevirisiyle Nebula Kitap tarafından yayımlandı.
Tanıtım bülteninden
New York Times Book Review -Editör’ün Seçimi
“Bırakın yürüyeyim. Bırakın kendi hızımda ilerleyeyim. Bırakın hayatın içimde, etrafımda dolaşmasını hissedeyim. Bana heyecanlı olaylar verin. Bana beklenmedik dönemeçleriyle köşebaşları verin. Bana tekinsiz kiliseler, güzel vitrinler ve uzanabileceğim parklar verin. Şehir sizi heyecanlandırır; bir işe başlamanıza, hareket etmenize, düşünmenize, istemenize, bağlanmanıza alan açar. Şehir, hayatın ta kendisidir.”
Paris’in cam ve çelik kaplı pasajlarında doğan ve “amaçsızca dolaşan kişi” anlamında kullanılmaya başlanan “flanör” kelimesi Lauren Elkin’in bu kitabıyla erilden dişile çevrilerek “flanöz” oluyor. Yazar, sözlüklerin çoğunda bulunmayan bu hayali kelimenin temsil ettiklerinden yola çıkarak yazdığı kitabında bizi Paris, New York, Tokyo, Venedik ve Londra’nın sokaklarında George Sand, Virginia Woolf, Jean Rhys, Agnes Varda, Sophie Calle, Martha Gellhorn ve Joan Didion gibi flanözlerin ayak izlerini takip ederek yürümeye davet ediyor. Elkin, yaşamöyküsünü, gezi notlarını ve edebi eleştiriyi bir araya getirerek yarattığı bu mozaikte kadınların edebiyat, sanat, tarih, sinema aracılığıyla metropolle kurdukları ilişkilerin seyrini ilham verici bir üslupla kayda geçiriyor.
“Kadınların kamusal alanda hak iddia edişine dair moralleri yükselten, toplumsal cinsiyet rollerini esneten bir eleştiri.” Deborah Levy Guardian, Book of the Year
“Hoş bir şekilde çataldilli ve kışkırtıcı. Elkin, okurlarını kültürel tarih, biyografi, edebi eleştiri, kent topografyası ve anı gibi türler arasında besleyici, ustalıklı ve heyecan verici bir gezintiye çıkarıyor… Bu şenlikli çalışmayı okuyup da öyle ya da böyle sokaklara çıkmak için ilham almayanın karşısına dikilirim.” Lucy Scholes, Observer
“Flanöz, bir alanda yeniden hak iddia edilmesinden ibaret değil, aynı zamanda bastırılmış bir fikir ve kültür tarihinin yeniden ele alınışı. Yürüyen kadın imgesini yeni bir çerçeveye oturtmanın ve erkek bakışlarını geri çevirmenin yollarını bulan Flanöz, Rebecca Solnit’in son kitabı ve sanatçı Laura Oldfield Ford’un yapıtlarının yanı sıra daha nice eseri temel alan, çarpıcı, entelektüel bir coşkuya; saf, mest edici bir anlatıma sahip.” Financial Times
“Muhteşem… Kadın kent gezginlerinin keyifli bir şeceresi. Kitap anlatısında, tek seferde birçok zaman diliminde ustalıkla ve olması gerektiği gibi dolaşıyor. Elkin’in Flanöz’ünün yaptığı amaçsızca dolanmaktan ibaret değil, Elkin’in bu kitapta zarifçe yaptığından fazla değil: O, derin düşüncelerini sorgulamak, meydan okumak ve gözlemlediği hayatı yeniden yaratmak için kullanıyor.” Lara Feigel, Guardian
“Şehrin yürüyen kadınlarının tarihinin Flanör edebiyatına eklendiğini görmek için yıllarca bekledim ve buna nihayet Elkin’in gerçekten akıl dolu, harika kitabıyla kavuştum.” Vivian Gornick
“Sürükleyici, ilham verici ve coşkulu… Flanörlük sanatını yeniden düşünmemiz ve anlayışımızı genişletmemiz konusunda ısrarcı, üslubu ve içgörülerinin kuvvetiyle müstesna görünen “Sürükleyici, ilham verici ve coşkulu… Flanörlük sanatını yeniden düşünmemiz ve anlayışımızı genişletmemiz konusunda ısrarcı, üslubu ve içgörülerinin kuvvetiyle müstesna görünen bir alana katkıda bulunuyor. Bu kitabı satın alın, okuyun, üzerine konuşun. Ve şehirde her yürüyüşe çıktığınızda yanınızda, aklınızda taşıyın.” Matthew Adams, The National
“Flanöz, 20. yy edebiyatının “psikocoğrafyası” ile çağdaş şehir arasında zengin bağlantılar sunuyor… Kıymetli ve faydalı bir adımlar diyaloğu.” Martin Doyle ve Sara Keating Irish Times
“Muhteşem derecede eklektik ve bilgece.” Bookseller
“İlham verici.” Psychologies