Aylık sinema dergisi Altyazı’nın nisan sayısı okuyucuyla buluştu.
Tanıtım bülteninden:
Altyazı Sinema Dergisi yeni sayısını korku sinemasının kendine özgü alttürlerinden Folk Horror’a ayırıyor. 60’lı yılların sonunda Birleşik Krallık’ta ortaya çıkan türün özellikle yakın dönemde üretilmiş örneklerinden geniş bir seçkiye yer veren dosyanın editörlüğünü ise, Nottingham Trent Üniversitesi’nden öğretim görevlisi Cüneyt Çakırlar üstleniyor.
Bu ay bir ilke imza atan Altyazı Sinema Dergisi’nin Nisan sayısı, konuk editör Cüneyt Çakırlar tarafından hazırlandı. Kendini “sıkı bir korku izleyicisi” olarak tanımlayan Çakırlar’ın Altyazı ve İstanbul Film Festivali’nin de desteğiyle tasarladığı ‘Ulusaşırı Korku, Folklor ve Kültürel Politika’ başlıklı projesine paralel şekillenen bu sayıda İzlanda’dan Hindistan’a, Şili’den Güney Kore’ye, İran’dan Galler’e, Japonya’dan Yakutistan’a çok farklı coğrafyalarda üretilmiş Folk Horror örneklerine yer veriliyor. Folklordan, mitolojiden, dinî mesellerden beslenen, cinleri, hayaletleri, lanetleri konu alan türün çok farklı örneklerinin saygın akademisyenler tarafından incelendiği Nisan sayısının yanı sıra, Altyazı’nın eski sayılarının önemli bir kısmına da altyazi.net/dergi adresinden erişmek mümkün.
Yeni sayıda neler var? |
Derginin Nisan sayısında yer verilen filmlerden birçoğunu 41. İstanbul Film Festivali’nin Mayınlı Bölge bölümünde izlemek mümkün. Bunlardan Yakutistan yapım Ich-chi’yi (2020) Vlad Strukov, Şili yapımı yaratıcı animasyon Kurt İni’ni (La Casa Lobo, 2018) Gustavo Subero, İslam Devrimi öncesi İran’da geçen Zalava’yı (2021) Zahra Khosroshahi, çağdaş Folk Horror örneklerine yakın duran Hindistan yapımı Tumbbad’ı (2018) Iain Robert Smith, Fas folklorundan beslenen Kandisha’yı (2020) ve bir önceki uyarlamasını Cüneyt Çakırlar, Amanda Nell Eu’nun Malezya sineması geleneğinden beslenen kısa filmlerini Rosalind Galt, Kim Ki-young klasiği İo Adası’nı (Iodo, 1977) Nikki Ji-Yeon Lee ve Cüneyt Çakırlar, oryantalist Batılı bakışa keskin bir eleştiri niteliğindeki Endonezya-Avustralya ortak yapımı Leák’ı (Mystics in Bali, 1981) Alicia Izharuddin, benzer bir eleştiriyi Nijerya’dan yönelten Büyü Öyküleri’ni (Juju Stories, 2021) Gözde Onaran, Galler çıkışlı bir “doğanın intikamı” hikâyesi anlatan Ziyafet’i (The Feast, 2021) ise Johnny Walker inceliyor. Dergide ayrıca Kuzu (Lamb, 2021) ve Sınır (Gräns, 2018) gibi son yılların popüler Folk Horror örneklerine, Japon Korku Sineması’na, Netflix dizisi Trese ile Karanlık Sular’ın (Honogurai mizu no soko kara, 2002) kozmopolit animizmine dair yazılar da yer alıyor. Tamamı ilk defa Altyazı için kaleme alına yazıların çevirisi ise Zeynep Serinkaya Winter’a ait. |
edebiyathaber.net (8 Nisan 2022)