Foto-Gerçekçi akım Ankara’da

Eylül 25, 2013

Foto-Gerçekçi akım Ankara’da

Foto-Gerçekçi akımın Türkiye’deki öncüsü Nur Koçak’ın “İlk Çıplak, Son Çıplak” başlıklı sergisi, 27 Eylül’de Galeri Nev’de açılıyor.

Sergi, Koçak’ın 1960’lı yılların başında, Güzel Sanatlar Akademisi’nde gerçekleştirdiği ve akademik sanat eğitiminin temelinde yer alan ÇIPLAK etrafında şekil alıyor. Böylece sanatçının öğrencilik desenleri yarım yüzyıl sonra günışığına çıkıyor ve İLK KEZ sergileniyor. Desenler, o yıllarda Akademi hocalarının yakın durduğu geç kübizmden, sanatçıyı son yıllarda meşgul eden “iç çamaşırları”nın ilk örneklerine, hem Türkiye’de sanatın tarihine hem de Koçak’ın kişisel tarihine ilişkin önemli ipuçları taşıyor.

İlk çıplakları, aradan geçen elli yıl içinde gerçekleştirilmiş yağlıboya, akrilik ve karakalem eserler, fotoğraflar ve son olarak sanatçının 2012’de gerçekleştirdiği ve yine ilk kez sergilenecek olan “Denizli Horozu” isimli heykel izliyor.

Nur Koçak (1941, İstanbul) ilk resim çalışmalarını, ilk ve ortaöğrenimini tamamladığı TED Ankara Koleji’nde Turgut Zaim ile gerçekleştirdi. Liseyi bitirdiği Washington’da resim öğretmeni Soyut-Dışavurumcu Leon Berkowitz idi. 1960’ta Türkiye’ye dönerek İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Resim Bölümü’ne giren Koçak, burada önce Adnan Çoker’in, ardından Cemal Tollu’nun ve kısa bir süre de Neşet Günal’ın öğrencisi oldu. 1970’te Milli Eğitim Bakanlığı’nın açtığı Avrupa sınavını kazanarak resim dalında uzmanlık eğitimi almak üzere burslu olarak Paris’e gönderildi. Ecole Nationale des Beaux-Arts’da Jean Bertholle ile çalıştı. Öğrenciliği sırasında Salon d’Autome’da yer aldı. 1975’te İstanbul’a döndü ve Akademi’nin öğretim kadrosuna katıldı.

1974’te Paris’te Foto-Gerçekçilik doğrultusunda çalışmaya başladığı ve kadının kullanım nesneleri ile kadının nesne olarak kullanımını konu alan “Fetiş Nesneler/ Nesne Kadınlar”’da, kadın dergilerindeki reklamlardan esinlendi. Amaçladığı fotografik görüntüyü yağlıboya yerine akrilik, fırça yerine ise boya tabancası (pistole) kullanarak elde etti. 1970’lerin sonunda ‘posta sanatı’yla ilgilendi, 1980’ler boyunca gazete fotoğraflarından ve kartpostallardan yola çıkarak kâğıt üzerine kurşunkalem ile gerçekleştirdiği “Mutluluk Resimleriniz” dizisine devam etti. Bunu kendi çocukluk/gençlik fotoğraflarından yararlandığı “Aile Albümü” izledi. Kendi çektiği fotoğraflardan yola çıktığı ve Ankara sergisinde de önemli örnekleri izlenecek “Vitrinler” dizisine ise 1980’lerin sonunda başladı.

2 Kasım’a dek Ankara Galeri Nev’de izlenecek Nur Koçak’ın eserleri, daha önce Santralİstanbul’un açılış sergisi “Modern ve Ötesi” ile İstanbulModern’in kadın sanatçılara ayırdığı “Hayal ve Hakikat”te dikkat çekmişti.

edebiyathaber.net (25 Eylül 2013)

Yorum yapın