Zümrüt Bıyıklıoğlu’nun ilköğretim okulları için öykü yazım tekniklerini ele aldığı “Küçük Yazarın El Kitabı”nın genişletilmiş ve güncellenmiş baskısı Ayrıntı Yayınları etiketiyle yayımlanmıştı. Yazarın ilk kez 2015’te yayımlanan “Bir Hayal Nasıl Romana Dönüşür?” adlı yeni başlayanlar için yaratıcı yazarlık rehberinin düzenlenmiş ve genişletilmiş yeni baskısı ise, geçtiğimiz günlerde Destek Yayınları etiketiyle okurla buluştu.
Yıllardır editörlük ve yazar koçluğu yapan Bıyıklıoğlu, kurmaca metinler yazarken karşılaşılan her türlü sorunla baş etmede yazar adayları için nitelikli bir kaynak kitap oluşturmuş. Özgün bir yaratıcı yazarlık rehberi olarak çıktığı günden bu yana özellikle lise ve üniversitelerde senaryo ve yazı derslerine kaynak olarak önerilmiş, birçok yazar adayı için başucu kitabı olmuştu. Uzun yıllardır çocuklara ve yetişkinlere yaratıcı yazarlık dersleri veren Bıyıklıoğlu, alandaki derinlikli okuma, birikim ve deneyimlerini öncelikle alana ilgi duyan öğrenci ve öğretmenlerin yaratıcı yazarlık derslerinde faydalanabilecekleri tarzda; ardından yazmaya yeni başlayan yazar adayları için nitelikli biçimde derleyip toparlamış ve güncellemiş. Nereden başlayacağını bilemeyen, kendini geliştirmek için okuma listesine ihtiyaç duyan ve belli bir tempoda, disiplinli biçimde yazmak isteyen herkes için nitelikli bir başvuru kitabı: “Bir Hayal Nasıl Romana Dönüşür?”
“Ne yazacağınız sizin hayat tecrübenize, okuma alışkanlıklarınıza ve hayal gücünüze bağlıdır. Bunu bir başkasından alamazsınız, öğrenemezsiniz. Bir fikir yaratıp samimiyetle peşinden koşabilmek kişiye özeldir. Çünkü o fikri besleyen gizli tohum sizin tecrübe ve bilginizle sulandığı için sadece size özel fidanlar açar. Sürekli notlar almak, bolca okumak, farklı konularda bilgi sahibi olmak fikir bulmanızda size yardımcı olur. Birçok yazar küçük bir kıvılcımdan, aldıkları bir nottan ya da okudukları bir haberden esinlenir. İkinci kısım yani nasıl yazarım bölümü ise öğrenilebilir ve bu kitapta verilmek istenen tam da budur,” diyor Bıyıklıoğlu.
Kitabın yapısını oluşturan kurmaca metin yaratım teknikleri yazar tarafından özlü biçimde sınıflandırılmış. Kurmacanın temel unsurları olan karakter yaratımı, kahraman ve olay ilişkisi üzerinden çatışma, olay örgüsü, zaman-mekân ve ortam, anlatım teknikleri, anlatıcı konumları, başlangıç ve son gibi temel unsurlar bu rehber kitabın ana başlıklarını oluşturuyor. Metnin dili yalın ve akıcı; kurgusu sağlam ve tutarlı, redaksiyonu titizlikle yapılmış, aktarılan yalın bilgiler güncel ve öğretici… Yazar muhtemel okurlarının seviyesine uygun bir dil tutturmayı başarmış. Teori ve pratik iç içe, dengeli biçimde kurgulanmış. Yazma teknikleri alıştırmalarla, alıntılar, ipuçları ve genel kurallarla-uyarılar- desteklenmiş. Bu yaklaşım, metnin öğretici mantığını pratikle dengeliyor. Film ve roman örnekleriyle okuma daha ilginç kılınıyor.
Temel kurmaca yazı teknikleri öğrenildiğinde disiplinli biçimde pratik yapmak çok önemli. Kurallar öğrenildikten sonra her türlü biçimde yeniden dönüştürülüp tasarlanabilir. “Yetenek, bir sayfa değil, 300 sayfa yazmaktır. Sıradan bir aklın yaratamayacağı hiçbir roman yoktur. Acemi bir yazar bile güzel bir cümle oluşturabilir. Bundan sonra yapılacak tek şey kalemi alıp sabırla kâğıdı doldurmaktır. Güçlü olanlar hiçbir zaman duraksamaz. Masaya otururlar, terlerler ama sonuna kadar giderler. İşte, bir türlü çalışmaya başlayamayan tembellerle yetenekli yazarlar arasındaki fark budur. Zafer sürekli çaba harcanarak elde edilebilir.” diyor Jules Renard.
Zümrüt Bıyıklıoğlu, kitabı aracılığıyla bir alet çantası veriyor okurlarına. Aletleri tanıtıyor, kullanım konusunda özgür bırakıyor. “Bir Hayal Nasıl Romana Dönüşür?” yaratıcı yazarlık konusunda nitelikli rehber kitaplar arasında yerini alıyor. Kurmaca dünyasına girmek isteyen herkes, basit ve temel tekniklerin anlatıldığı bu kitaptan bir yazı atölyesi gibi yararlanabilir.
Kaynak: Bir Hayal Nasıl Romana Dönüşür, Yeni Başlayanlar İçin Yaratıcı Yazarlık Rehberi, Zümrüt Bıyıklıoğlu, Destek Yayınları, Aralık 2020, 187 s.
Serkan Parlak – edebiyathaber.net (22 Şubat 2021)