Klaros dergisi “Sanat ve Siyasi İslam” ve “Aytekin Karaçoban” dosyalarıyla yayımlandı.
Klaros dergisi, bu sayısında “Sanat ve Siyasi İslam” meselesine odaklanıyor.
Kaos Çocuk Parkı ve Klaros dergilerini tek bir dergi bünyesinde, Klaros dergisinde toplayan Lokman Kurucu ve ekibi, bu sayıda ayrıca ödüllü şair-çevirmen Aytekin Karaçoban dosyasıyla şaire verdiği değeri Türkiye okur-yazarlarıyla da paylaşıyor ve edebiyat-yayın gündemine taşıyor.
Nitelikli yazar-eleştirmen ve şair kadrosuyla sanat ve siyasi İslam konularını ameliyat masasına yatırarak mevcut “kültürel kanon”a sözünü sakınmadan, cesaretle ifade etmesiyle de dikkate değer bir dosya sunuyor okura.
Bu sayıda sanat ve siyasi İslam sorunsalına yazılarıyla katkı sunan isimler ve yazı başlıkları şu şekilde:
Ahmet İlhan, “Sanat Ne Yana Düşer Usta?” başlıklı yazısında sanatın doğası, sanat-etik ilişkisi, sanat ve özgürlük, İslamcı radikalizm, İslami görüşün sanata bakışı sorguluyor.
Işıl Ezgi Çelik, “Matematiksel Evrende Ruhaniyet” başlıklı yazısında “İslam’ın siyasal olmayanı var mı?” ve “Siyasal olmayan din var mı?” gibi sorular üzerinden sanat-kapitalizm ilişkisi, sanatın direnişi, bilimin ve tekniğin dünyasında sanatın işlevleri, din ve iktidar konularını tartışıyor.
Mesut Kara, siyasal İslamcı sanat ve iktidar konularına sinema-müzik merkezinde, siyasi tarihten de örnekler vererek bugüne eleştirel bir bakış geliştiriyor “Siyasal İslam’ın Gölgesinde Sanat” başlıklı yazısında.
İslamcı mizah dergilerine eleştiri var
Mehmet Utku Şentürk, din ve mizah konusu merkezinde İslamcı mizah dergilerine kültürel iktidar bağlamında eleştirel bir bakış getiriyor, “Mizahın Muhalefeti ya da İslamcı Mizah Dergilerinin Muhalifliği” başlıklı yazısıyla.
Korkut Akın, “Kendimle Konuşmalar” başlıklı yazısında “Din ve sanat bir araya gelebilir mi?” sorusunu sorarak sanatta ve dinde tabu meselesini tartışmaya açıyor.
Sabit Kemal Bayıldıran, “İslami Şiir” konusunu geleneksel şiirler üzerinden takip edip tartışarak bugüne kadar göz ardı edilen şairlere dikkat çekiyor.
Cemil Aksu, Suat Hayri Küçük, “Lümpen Kincilik” yazısında sanatta kitsch (yoz beğeni), popüler kültür ve postmodern sanat konularını siyasal İslam ve kültürel iktidar bağlamında tartışmaya tâbi tutuyorlar.
Umut Yalım, “Güncel Sanat” başlıklı yazısında İslam dininin sanata bakışı, kültürel hafıza, siyasi İslam ve sanat konularını odağına alıyor.
Halit Payza, “Siyasal İslam’ın Sanatı Var mı?” sorusu eşliğinde sanat-din-devlet ilişkisini Marksist perspektifle eleştirel bir okumaya tâbi tutuyor.
Sanatçılar muktedirlerin yörüngesinde değil
Hıdır Murat Doğan, muktedirlere biat etmeyen ve muhalif tarafta yer alan müzisyen-sanatçı Yasemin Göksu ile bir söyleşi gerçekleştiriyor.
Umut Yalım, “(siyâs+i)-islâm/günc” başlıklı letrist, simgesel, deneysel, somut ve Hurufi şiiriyle yer alıyor bu sayıda.
Özlem Keskin’in “Köpük Adam, Silik Kadın” adlı öyküsü bu sayıda.
Tahir Musa Ceylan, “İbrişim” adlı şiiriyle katkı sunuyor dergiye.
Hicran Aslan, Şeref Bilsel’in Kâğıdın Ölümü adlı şiir kitabı üzerine bir yapıt okumayla yer aldı bu sayıda.
Mutlusun, Kıpırdama adlı şiir kitabıyla bakışları üzerine çeken Müslüm Çizmeci ile Yiğit Ergün konuştu.
Oğuzhan Kayacan, üçüncü şiir kitabı Kaos Çocuk Parkı’ndan çıkan M. İnan Filiz ile şiir konuştu.
“İçimde bir boşluk var” diyen şair Altay Öktem’le Nezihe Altuğ, bilimkurgu, gerilim, fantastik, yeraltı dergileri, fanzin edebiyatı, müzik dünyası, sanat ve din, sanat ve devrim, dijital kültür konuları üzerine uzun uzun konuştu.
Aytekin Karaçoban dosyası
Şair-çevirmen Aytekin Karaçoban’ın şiirlerinde öne çıkan konular, imgeler, içerdiği sorunsallar üzerine Gültekin Emre, Yusuf Alper ve Nevin Koçoğlu yazdı. Ayrıca Mustafa N. Celep de şairin aldığı ödül (Rimbaud Şiir Ödülü) ve söz konusu şiiri etrafında bir söyleşi gerçekleştirdi.
Klaros dergisi, dopdolu içeriği ve tartışmaya açık dosya konusuyla, hakkında çokça konuşulacak ciddi hacmi, sorunsalları ve nitelikli yazılarıyla dergicilik evreninde kendinden emin yürüyüşünü sürdürüyor, sürdürmeyi sürdürenler için…
edebiyathaber.net (31 Temmuz 2023)