“Romancılık ya her şeydir ya hiçbir şeydir. Romana bu derece kökten bir şekilde bağlıyım. (…) Benim Kundera gibi Llosa gibi inançlı yazarlarla paylaştığım bu dünya sanki bir çeşit tarikattır’’ diyor Orhan Pamuk.
Romanları dünyada 60’tan fazla dile çevrilen, çok satan ama bazı okurlar tarafından anlaşılmaz bulunup az okunan bir yazar Pamuk. Bunda her romanında yeni kurgu tekniklerine yönelip geleneksel estetiği dışlamasının rolü büyüktür. Türkiye’de kitaplarından çok röportajları yüzünden saldırıya uğradığını ifade eder yazarımız. Bunu da kötü Türkçe konuşmasına ve akılsızca cümleler kurmasına bağlayarak özeleştirisini yapar. Türkiye’de siyasi polemikçiler ve köşe yazarlarının roman okumadıklarından yakınır ve bu konuda pek de haksız sayılmaz.
Pamuk ilk romanı Cevdet Bey ve Oğulları’nda 19 yy romanları Buddenbrooklar ve Anna Karenina’yı örnek almıştır. İkinci romanı Sessiz Ev; Faulkner, Virgina Woolf, çağdaş Fransız ve Latin Amerika romanının etkilerini taşır. Tarihi bir nitelik taşıyan ve dünyaya açılmasını sağlayan postmodern romanı Beyaz Kale’yi yazarken Borges ve Calvino gibi yazarların izini takip ettiğini itiraf eder. Daha sonraki romanlarında ise tamamen postmodernizmin etkisiyle yeni deneysel arayışlara girmekten asla vazgeçmez. Öte yandan O. Pamuk Thomas Mann ve Sartre’ın eserlerini kareli kağıda elle yazdıklarını 90’lı yılların başında okuyup öğrendikten sonra metinlerini aynı yöntemle yazmaya başlamıştır.
Hem saf hem de düşünceli bir yazar olduğunu iddia eden Orhan Pamuk, Yeni Hayat adlı romanına “Bir gün bir kitap okudum ve bütün hayatım değişti” cümlesi ile giriş yapar. Nobel ödüllü yazarımızın Saf ve Düşünceli Romancı adlı kitabında sözünü ettiği “hayatını değiştiren”, kurgu tekniğini ve roman estetiğini etkileyen klasik eserleri sizin için derledik. Böylelikle bir bakıma Orhan Pamuk’un 66 kitaplık klasikleri okuma listesi oluştu, iyi okumalar…
Savaş ve Barış (L. Tolstoy)
Dönüşüm (F. Kafka)
Kırmızı ve Siyah (Stendhal)
Anna Karenina (L. Tolstoy)
Duygusal Bir Yolculuk (L. Sterne)
Anayurt Oteli (Y. Atılgan)
Yaban (Y.K. Karaosmanoğlu)
Don Kişot (Cervantes)
Roman Sanatı (E.M. Forster)
Duygusal Eğitim (G. Flaubert)
Büyülü Dağ (T. Mann)
Robinson Crusoe (D. Defoe)
Genji’nin Hikayesi (M. Shikibu)
Naomi (C. Tanizaki)
Saatleri Ayarlama Enstitüsü (A.H. Tanpınar)
Usta ile Margarita (M. Bulgakov)
Kör Baykuş (S. Hidayet)
Kayıp Zamanın İzinde Serisi (M. Proust)
Madam Bovary (G. Flaubert)
İtiraflar (J.J. Rousseau)
Odysseus (Homeros)
Karamazov Kardeşler (F. Dostoyevski)
Cimri (Moliere)
Mtsenskli Lady Macbeth (N. Leskov)
Sözcükler (J.P. Sartre)
David Copperfield (C. Dickens)
Lolita (V. Nabokov)
Ulysses (J. Joyce)
Cinler (F. Dostoyevski)
Şahname (Firdevsi)
İlyada (Homeros)
Nana (E. Zola)
Goriot Baba (H. Balzac)
Altın Kase (H. James)
Akıl Çağı (J.P. Sartre)
Hadrianus’un Anıları (M. Yourcenar)
Zenon (M. Yourcenar)
Araba Sevdası (R.M. Ekrem)
Eski Ustalar (T. Bernhard)
Moby Dick (H. Melville)
Budala (F. Dostoyevski)
Kumarbaz (F. Dostoyevski)
Ebedi Koca (F. Dostoyevski)
Ses ve Öfke (W. Faulkner)
Döşeğimde Ölürken (W. Faulkner)
Dalgalar (V. Woolf)
Mrs.Dalloway (V. Woolf)
Yaban Palmiyeleri (W. Faulkner)
Binbir Gece Masalları (Anonim)
Nişanlılar (A. Manzoni)
Solgun Ateş (V. Nabokov)
Seksek (J. Cortazar)
Kapanda Üç Kaplan (G.C. Infante)
Görünmez Kentler (I. Calvino)
Bir Kış Gecesi Bir Yolcu (I. Calvino)
Yaşam Kullanma Kılavuzu (G. Perec)
Julia Teyze (M.V. Llosa)
Varolmanın Dayanılmaz Hafifliği (M. Kundera)
10 ½ Bölümde Dünya Tarihi (J. Barnes)
Tristram Sandy Beyefendi’nin Hayatı ve Görüşleri (L. Sterne)
Doğu Ekspresinde Cinayet (A. Christie)
Finnegan’ın Uyanışı (J. Joyce)
Buddenbrooklar (T. Mann)
Roman Kuramı (György Lukacs)
Hizmetçinin Oğlu (A. Strindberg)
Hamlet (W. Shakespeare)
edebiyathaber.net (10 Ağustos 2022)