1 – Çok okuyun ve kalbinize, aklınıza en çok hitap eden kitapları üçer beşer kez okuyun. Bu kural filmler için de geçerli. Özellikle başlangıç aşamasında kitaplar ve filmlerle ‘one night stand’ takılanların gri hücreleri yeterince idman yapamaz. Kitapları sadece bir kez okuyup geçen kimselerden iyi yazar çıkmaz.
2 – Televizyon izlemeden duramayan, Nomofob (cep telefonu keşi) olanlar ve internet bağlantısız geçen anlara tahammül edemeyenler yazı işinde irtifa kazanamaz.
3 – Yalnızlık için karakterin öğretmenidir denir. Yalnız olmak yazmak için şarttır. Yazı becerisi, yazan ruh monogam ve kıskanç bir eştir. (Bundan kasıt gün içinde yalnız geçirilen anlardır.)
4 – Akıl gönlün çok ilerisinde yürümemeli. İnsana dair olan malzeme yüksek dozlu kurnazlığı taşımaz. Samimi ve gönülden olmak çok önemlidir.
5 – Samimi ve gönülden olmanın bazen zorlaştığı zamanlardayız. Dünya şu anda temelden değişiyor ve yeniden şekilleniyor. Bu durum ülkeleri de etkiliyor. Böyle zamanlarda statükocular ve değişimciler kutuplaşabilir. Bir yazar her türlü mahalle baskısına dayanıklı olmalıdır.
6 – Artık 19. ve 20. yüzyılda yaşamıyoruz. Alkolizm de dahil bir yazar izm’lerin tamamından sakınmalıdır. İdeolojiler edebiyat ve sanatın dostu değildir ve izmler yetenek törpüsüdür.
7 – İlhamşör olmak, yani ilham erişiminde sürekli çevrimiçi durumunda bulunabilmek sizden öncekilerin yazdıklarını iyi tanımalısınız. Yoksa gelenin ilham mı, intihal mi olduğu belli olmaz. Cyrptomnesia (normal ortamlarda bilinen ve geçerli bilginin kaynağının hatırlanmaması hali) radarı ancak böyle keskinleşir.
8- Aykırı düşmekten, bütün mazlumları aynı anda kucaklayan küresel bir vicdana sahip olmaktan ve haksızlıklara karşı çıkan anarşist damarı beslemekten korkmamalıdır. Yeni roman bu karışımdan türeyecek.
9 – Karakterlerin bizlerden alıntı olduğu unutulmamalıdır. Doğallık ve hissiyatların inandırıcılığı çok önemlidir.
10 – Yazdığınız metinlerin akıcılığı çok önemlidir. Hikâye çatmadaki yetiniz ve akıcı anlatımınız üslubunuzun kalibresini belirler.
11 – Ayrıntı yeterli miktarda kullanmalı ve aşırısından sakınmalıdır.
12 – İyi bir kurgu gerçek hissini veren bir hikâyenin üstüne inşa edilir. Ne yazarsanız yazın bir hikâyeniz olmalı. Akılda en uzun kalan şey hikâyedir. Dinî mesellerin bu kadar uzun ömürlü olmasının bir nedeni de budur.
edebiyathaber.net (1 Aralık 2014)