Tabiat Kitap iki kitap yayımlayarak yayın hayatına başladı.
Tanıtım bülteninden
Ümit Dünyası
Daha evvel Hatırda Kalmaz Satırda Kalır, Hatay Meyhanesi Defterleri ve Uzun, İnce Yolcular kitaplarıyla portre yazarlığında adını ülkedeki sayılı isimler arasına yazdıran Ümit Bayazoğlu’nun yeni kitabı Ümit Dünyası Tabiat Kitap etiketi ile çıktı. Kitaptaki sivil portrelerin ele alınma biçimi sıkı bir edebiyatçının gazetecilik macerası gibi gözükse de aslında usta bir gazetecinin edebiyat hevesini okura yansıtıyor. Bu neşeli heves sadece sivil portrelerde değil edebiyatçıları ele alırken de dikkatlerden kaçmıyor:
“Cahit Sıtkı kaymakam, vali olmak için yazıldığı Mülkiye’de başarısızdı. Oradan Yüksek Ticaret Mektebi’ne geçti. Babası işlerini Diyarbakır’dan İstanbul’a nakletmiş, başına da oğlunu geçirmişti. Ama ne hata! Hiç şairden tüccar olur mu? Her gece eve yıkılırcasına sarhoş gelip, ertesi gün işleri savsaklayınca babası kapıyı göstermekte gecikmedi. Ama evlat işte, kıyamamış oğlunu Paris’te Sciences Politiques okumaya yollamıştı. Tahmin edeceğiniz gibi Tarancı bu okulu da bitiremedi, ama en güzel şiirlerini işte bu sırada Paris’te yazdı. Cahit Sıtkı, tatlı Paris rüyasından Nazi bombardımanıyla uyandı. Bisikletle on günde önce Bordeaux’ya, ardından yine bisikletle Cenevre’ye kaçtı.”
Okuma lezzetine önem veren okurları kitabın arka kapak yazısı ile baş başa bırakıyoruz:
“Kelimeleri resmi tarihten kaçıran Bayazoğlu’nun onlarla tam olarak ne inşa ettiğini “şimdilik” tespit etmek imkânsız: Deneme, biyografi, gezi, hatıra, kurmaca türlerinin hepsi birden arz-ı endam ediyor bu satırlarda. Türlerin arasındaki sınırları insan hikâyeleriyle kaldıran bir yeni tür de diyebiliriz Ümit Dünyası için. Üstelik ilham verici, zihin açıcı ve taklit edilemez bir üslupta…
Yazarın tarihe, coğrafyaya ve insan portrelerine dair, ortaokul terkler için yazılmış kişisel bir tarihyazımı denemesi.”
Bir Hissi Parlatmak İçin
Ferah Doğan bireysel girişimleri fanzin-kitaplarla hayatımıza girmiş bir şair. Aynı zamanda ressam. Şiirin patikalarında dikkatlice çalıştığı her konuda merkezi sarsıyor. Merkezin çekidüzeni onun göçebeliğinden, barbarlığından darbe alıyor. Bizi tabiata iade edecek imgesel girişimleri oldukça başarılı. Doğan devletin ideolojik aygıtlarıyla mücadele ederken tuzaklardan da kendini koruyor. Çürümüşlüğün, sahteliğin, yarı deliliğin, nitelikli dolandırıcılığın başını alıp gittiği yerde bizlere taze, saf, gerçek, çılgınca teklifler sunuyor. Dilin barbar evladı şiiri; düzyazının, düzinsanın, düzenin üzerine saldırtıyor. Son on yılın en iyi şiirleri Bir Hissi Parlatmak İçin başlığı altında toplandı. Tabiat Kitap, dikkat etmeye devam edecektir.
yaprak düşmez kul ölür
biz evde
garip bir müstehcenlikle konuşuruz sıradan şeyler hakkında
bizi bir aile yapan bu
(ben ancak taşa yattığımda uzağa gidiyor bir gemi
sarıldığımda taşa, taş daha derine, daha uzağa gemi)
edebiyathaber.net (7 Mart 2022)