VakıfBank Kültür Yayınları (VBKY), “Yazanların Okuma Kültürü” isimli kitabı okurlarıyla buluşturuyor. Editörlüğünü Mehlika Karagözoğlu Aslıyüksek’in yaptığı bu çalışma, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nın önde gelen kalemlerinin okuma tercihleri, okuyuş biçimleri ve rutinlerini inceliyor. “Yazanların Okuma Kültürü”nde, Ahmet Hamdi Tanpınar’dan Peyami Safa’ya, Yaşar Kemal’den Tarık Buğra’ya, Oğuz Atay’dan Adalet Ağaoğlu’na, Cahit Zarifoğlu’dan Sezai Karakoç’a edebiyatımızın önemli isimlerinin neler okuduklarını ve kendilerine has dünyalarında kitapların nasıl bir yere sahip olduğunu göreceksiniz.
Tanıtım metninden
VBKY’nin edebiyat kitaplığı Mehlika Karagözoğlu Aslıyüksek’in editörlüğünde edebiyata gönül vermiş saygın akademisyenlerin, Türk Edebiyatı’nın usta kalemlerinin kişisel okuma kültürlerini titizlikle araştırarak keyifli bir dille kaleme aldıkları “Yazanların Okuma Kültürü” kitabıyla genişlemeye devam ediyor. “Yazanların Okuma Kültürü” Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nın önde gelen isimlerinin okuma tercihlerini, okuyuş biçimlerini ve rutinlerini kapsamlı bir şekilde inceliyor. Ahmet Hamdi Tanpınar’dan Peyami Safa’ya, Yaşar Kemal’den Tarık Buğra’ya, Oğuz Atay’dan Adalet Ağaoğlu’na, Cahit Zarifoğlu’dan Sezai Karakoç’a pek çok ismin neler okuduklarını ve kendilerine has dünyalarında kitapların nasıl bir yere sahip olduğunu gözler önüne seriyor. Aynı zamanda bu çalışma “Türk Edebiyatı’na katkı sunmuş yazar ve şairlerin kendilerine has dünyalarında kitabın ve okumanın nasıl bir yeri vardır?”, “Kimleri okuyup etkilenmişler, kimleri örnek almışlar, kimlerden esinlenmişlerdir?”, “Akımlara, ekollere, isimlere yaklaşımları, okuma tercihleri, okuma biçimleri zaman içinde nasıl şekillenmiştir?” gibi sorulara da yanıt arıyor. Bu kitap sizleri edebiyat tarihi, kütüphaneler ve okuma kültürü dünyasında düşündüren ve gülümseten keyifli bir yolculuğa davet ediyor.
Kitaptan
“Tanpınar büyük bir açık yüreklilikle sanatını besleyen kaynakları bütün ayrıntılarıyla açıklamakta hiçbir sakınca görmez. Bunlar, başlangıçta Ahmet Haşim ve Yahya Kemal’dir; daha sonra onları Fransız sembolistlerinden Baudelaire, Mallarmé ve Valéry ile Nerval, Hoffmann, Edgar Allan Poe, Goethe, Dede Efendi, Mozart, Beethoven, Bach ve Marcel Proust izler. Ve tabii bunlara bazı Fransız ve İtalyan ressamlarıyla empresyonistleri de ilâve etmek gerekir. Tanpınar, mektubun sonlarına doğru bu isimlere Bergson, Schopenhauer, Nietzche ve Freud’u da ekler. Tabii daha üniversite yıllarında Yahya Kemal’den “eski şiirin lezzetini” tadar, Şeyh Galib’i, Nedim’i, Bâkî’yi ve Nâilî’yi ondan öğrenir ve sever.”
Yazar Hakkında
İstanbul Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi ve Tarih bölümlerinden 2006’da mezun oldu. 2009’da Marmara Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümünde araştırma görevlisi olarak çalışmaya başladı. Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki yüksek lisansını İstanbul Üniversitesinde 2010’da Bilgi ve Belge Yönetimi alanındaki doktorasını Marmara Üniversitesinde 2015’te tamamladı. 2022’de doçent oldu. Edinburgh Üniversitesinde araştırmalar yaptı. Okuma kültürü, dijital kültür, kütüphanecilik ve çocuk edebiyatı konularında çalışan Mehlika Karagözoğlu Aslıyüksek, Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki ikinci doktorasına devam etmektedir. Hâlen Marmara Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümünde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Yayımlanan kitaplarından başlıcaları şunlardır: Dijital Kültür Ortamında Bilgi Hizmetleri ve Kütüphaneciler (2017), Okuma Kültürü ve Kütüphaneler (2021), Türk Edebiyatında Kitap, Kütüphane ve Okuma Kültürü (2021).