Varlık dergisinin Ağustos sayısı yayımlandı.
Tanıtım bülteninden:
Dosya: İletişim Dili Olarak Sanat – Canan Arslan, Selçuk Artut, Mesrure Melis Bilgin Koen, Ayşegül Akaydın Aydın, Serkan Karatay
Turgay Kantürk Şiiri – Şeref Bilsel, Engin Fırat, Onur Köybaşı
Yazı: Sivas’ta Yakılan İki Ozanla Yol Arkadaşlığımız (Attila Aşut) – İki Katlı Şehrin Romancısı İrfan Yalçın (Erdem Danış) – Bilge Karasu’nun Metninde Söyleme Dayatılan Aşılmaz Sınır (Josef Kılçıksız) – Çoklu Moderniteler Teorisine Giriş (Fulya Tepe) – Kentsel Tasarım ve Çevre Nasıl Anlatılır: Kumru Arapgirlioğlu ile Söyleşi (Mine Bican) –Türkçe Günlükleri (Feyza Hepçilingirler) – Çevirmenin Sözü: Erman Gören ile Söyleşi (Ebru Kumsal) – Şiirde Bebek Dili ve Animizm (Tahir M. Ceylan) – Reşat Nuri’nin İzmir’i (Zekeriya Şimşek) – Hayatı İdrak Teşebbüsleri: Yaralar ve Yamalar (11) (Murat Batmankaya) – Kopyalanamayan (İnci Aydın) – Resim Sanatı: Emin Turan ile Söyleşi (Fatma Berber) – Yeni Şiirler Arasında (Şeref Bilsel) – Yeni Öyküler Arasında (Jale Sancak)
Şiir: Haydar Ergülen, Gülümser Çankaya, Türkân Yeşilyurt, Reha Yünlüel, Onur Çeğil, Ahmet Salık, Ali Oktay Özbayrak, Mehmet Yağız Uysal
Öykü: Alper Beşe, Neşe Koçak, Semra Sağ
Desen: Özge Ekmekçioğlu
Kitaplar Arasında: Ümit Aykut Aktaş ile “Kaplumbağa Ayaklanması” Üzerine Söyleşi (Mevsim Yenice) – “Ortadoğu’da Bir Ülkenin Acil Durum Alarmı” – Süreyyya Evren (Hıdır Eligüzel) – Zeynep Oktay ile “Birlerken” Üzerine Söyleşi (Nisan Erdem) – “Gölgesine Tutsak” – Ebru Çaloğlu (İclâl Nur) – Cengis T. Asiltürk ile “Karnavalın Ortasındaki Adam Ünsal Oskay” Üzerine Söyleşi (Barış Altuğ) Edebiyattan resme, felsefeden sanat tarihine, fotoğraftan sinemaya geniş bir alanda yazılar, söyleşiler yayımlayan Varlık bu ay da Resim Sanatı, Çevirmenin Sözü, Türkçe Günlükleri, Nasıl Anlatılır, Yeni Şiirler / Öyküler Arasında köşeleri ve son çıkan kitapların tanıtıldığı Kitaplar Arasında bölümüyle okurlarıyla buluşuyor.
Editörden
Ağustos sayımızın dosya konusu, “İletişim Dili Olarak Sanat”. Dosyamıza katkıda bulunan yazarlar ise Canan Arslan, Selçuk Artut, Mesrure Melis Bilgin Koen, Ayşegül Akaydın Aydın ve Serkan Karatay.
Canan Arslan, “Mağara Resimlerinden Dijital Dünyaya” “Sanatın Büyüleyici Yolculuğu”nu anlatıyor. Belirli görevleri olan nesnelerden toplumsal, siyasi işlev yüklenen yapıtlara, avcı-toplayıcı toplumların günlük yaşamlarını anlatan resimlerden en karmaşık hislerin ifadesi olan, yapay zekâ ve dijital teknolojilerle sınırları yeniden tanımlanan sanata uzanırken iletişimin de nasıl biçimlendiğini konu ediyor. Teknoloji ve sanat birlikteliğinin günümüze özgü olmadığını, ilk çağlardan beri süregeldiğini vurguluyor ve günümüzün etkileşimsel sanatında sanatçının konumunu sorguluyor.
Selçuk Artut, “İfadeyi Sunmak: İletişim Olarak Sanatın Dili” başlıklı yazısında geleneksel geometrik sanatlar, Goya, Rothko, Jan Weenix gibi sanatçılar, geometriyi kullanan kübizm gibi modern akımlar ve günümüzün dijital sanatları arasında gezinerek gerçekçi temsilden soyutlamaya sanatçının anlatısının nasıl bir değişim geçirdiğini inceliyor.
Mesrure Melis Bilgin Koen, “Seyirci ve Oyuncu: ‘Biz ve Öteki’nin İlettiği Üçüncü Yapabilirlik ve Var Olabilirlik Üzerine Bir Eylem Pratiği Olarak Tiyatro” başlıklı yazısında “performans incelemelerinin disiplinler arası doğasından hareketle, tiyatroyu mimetik ve diegetik bir bileşke olarak, seyirci ve performansçının ortak deneyimini bir üçüncü varlığın ortaya çıkartılması üzerinden yeniden ele almayı deniyor.” Koen’in şöyle bir tespiti var: “Kendi yapısı içerisinde gösterdiği tüm çeşitlilikle beraber değişen devir, mesele, kültür politikaları ve seyirci yapısına karşın tiyatro aslen seyirci ve sahne arasında doğurduğu bu üçüncü varlık ve kimlik ile bir dil üreterek organik, güncel bir yaşam sürdürür.”
Ayşegül Akaydın Aydın, “Teknolojik Gelişmelerle Değişen Kültür ve Edebiyat” başlıklı yazısında yeni medyayı ve dijital kültürü yaratan temel gelişmelere dair yaklaşımları özetliyor ve “Felsefi düşünceler, matematiksel ve teknolojik gelişmeler önce bireylerin düşünme biçimlerini dönüştürür,” diyor. Görsel sanatların yanı sıra edebiyatın da hem üretim hem de tüketim anlamında dijitalleşmeden etkilendiğini vurguluyor ve çeşitli örnekler veriyor.
Serkan Karatay, “Müzik Konuşuyor, Lütfen Sessizlik!” başlıklı yazısında “Müziğin insanla buluştuğu yerde anlamın belirmemesi ve bir iletişim kurulmaması ancak biyolojik engellerle mümkün olabilir,” diyor, ama anlamın ve iletişimin teknoloji, ekonomi, yapay zekâ gibi unsurlarla hangi açılardan sakatlanabileceğine de dikkat çekiyor: “Müzik platformlarının müziğin üretimi ve tüketimine dair süreçlerde giderek belirleyici hale gelmesi, müzik endüstrisini platform kapitalizmi ile eşgüdümlü kıldı.”
Eylül sayımızda görüşmek üzere.
edebiyathaber.net (30 Temmuz 2024)