Bu yıl 88. yaşını kutlayan Varlık dergisinin Temmuz sayısı yayımlandı.
Tanıtım bülteninden:
Varlık dergisi olarak 1933’ten günümüze özenle sürdürdüğümüz ‘edebiyatımıza yeni değerler kazandırma’ çabası, 88. yılımızda da edebiyatseverleri yeni imzalarla buluşturuyor.
Şiir dalında Zeynep Uzunbay, Nilay Özer, Seyyidhan Kömürcü, Ali Özgür Özkarcı ve Mehmet Erte’den oluşan seçici kurul yaptığı değerlendirme sonucu ödülü oy çokluğuyla Emre Söylemez’in “Hoş Koku” adlı dosyasına verdi; Ezgi Şimşek’in “Aynalar Sular Doğramacılar”, Batur Ozan Togay’ın “Damarlarımda Dolaşıyor Yüz Bin Balık”, Hasan Temiz’in “Tükeniş Orkestrası” adlı dosyalarını ise ‘dikkate değer’ buldu.
Öykü dalında Nursel Duruel, Mehmet Zaman Saçlıoğlu, Hatice Meryem, Pelin Buzluk ve Selçuk Orhan’dan oluşan seçici kurul, ödülü oy çokluğuyla Elif Nur Aybaş’ın “Çocukluk Ormanına Beş Olta” adlı dosyasına verirken, Canan Sancak’ın “Kızıl Su”, Alp Türkol’un “Kayık Hüsnü” adlı dosyalarını ‘dikkate değer’ buldu.
Ödül alan ve dikkate değer bulunan isimleri kutluyor, söyleşi, şiir ve öykülerini yayımlıyoruz
Dosya: “Sinemada, Belgeselde, Yeni Medyada Hikâyenin Değişen Yüzü” – Alper Çeker, Fatma Berber, Zeynep Keçeciler, Uğur Erbaş
Edebiyat Gündemi: “Tanpınar 120 Yaşında” – Erendiz Atasü, Kemal Ateş
Bellek: “Sivas’ı Dökülmüş Ülke:Metin Altıok’u Hatırlamak” – Zeynep Altıok Akatlı, Seyyidhan Kömürcü
Yazı: Sinema ve Edebiyat: Lale Mansur ile Söyleşi (Burak Süme) – Genco Gülan ve “Biometrik Resimler” (Mine Bican) – Edebiyatımızda Bir Anıt: Cevdet Kudret (Oğuz Demiralp) – Bir Zamanlar Kadıköy: Arif Damar (Metin Cengiz) – Tuğba Doğan Metinlerinde Hakikatin Dili (Hande Balkız) – Yeni Şiirler Arasında (Şeref Bilsel) – Yeni Öyküler Arasında (Jale Sancak)
Şiir: Niki Marangu, Carol Ann Duffy, Türkan Yazıcı,Vedat Barga, Gizem Ünelöz, Yavuz Savaş Kayhan
Öykü: Ayla Burçin Kahraman
Desen: Özge Ekmekçioğlu
Varlık Kitaplığı: “Gidilmemiş Bir Yol” – Tuğrul Tanyol (Sinan Bakır) – “Anılarda Sait Faik” – Hazırlayan: Adil İzci (Rüstem Kurtoğlu) – Ahmet Bozkurt ile “Şiirlerde İstanbul” Üzerine Söyleşi (Çağla Ağırgöl) – “Plasebo” – N. Ahmet Erözenci (Ali Bulunmaz) – İsmail Afacan, Sibel Öz, Naim Dilmener, Anıl Sayan, Pınar Fontini, Nil Sakman, Hakan Güngör, Arzu Eylem ile “Arabesk Yeniden” Üzerine Söyleşi (Özlem Ertan) – “Sahte Umutlar” – Murat Tuncel (Zerrin Oktay) – Esma Ertel ve Mehmet Güleryüz ile “Dünya Çocuklarına Günaydın” Üzerine Söyleşi (Zeynep Şen) – “Cıs” – Hakan Sarıpolat (Metin Nart) – “Bir Ben Bir Yokuş” – Suat Taşer (Deniz Yılmaz) – Küresel Haberler (Zeynep Şen) Edebiyattan resme, sinemadan sanat tarihine, çağdaş sanattan felsefeye geniş bir alanda yazılar, söyleşiler yayımlayan Varlık bu ay da Edebiyat Gündemi, Bellek, Yeni Şiirler / Öyküler Arasında, Küresel Haberler köşeleri ve son çıkan kitapların tanıtıldığı Varlık Kitaplığı bölümüyle okurlarıyla buluşuyor.
Editörden
Varlık, 88 yaşında!
Yaşar Nabi Nayır, 15 Temmuz 1933’te Varlık dergisinin ilk sayısını yayımladığında henüz 24 yaşını doldurmamış bir gençti. Dergimizi diri tutan, Türkiye’de edebiyat geleneğinin ana damarı kılan da her zaman gençler oldu. Onun anısına ve ülküsüne saygıyla 1991’den beri –30 yıldır!– “şiir” ve “öykü” dallarında kesintisiz verdiğimiz Yaşar Nabi Nayır Gençlik Ödülleri edebiyatımıza yeni imzalar kazandırma çabamızın en iyi kanıtı diye düşünüyoruz.
Varlık olarak elbette farklı kuşakları, anlayışları, sanat türlerini sayfalarımızda buluşturabilmeyi de önemsiyoruz, aksi halde güncele kayıtlı bir yayın organı olmaktan öteye gidemez, dar bir alana hapsolurduk.
Bu çabalarımızı destekleyen, Cumhuriyetimizin kültür varlığı olarak yayın hayatımızı sürdürmemizi sağlayan tüm okurlarımıza, şair-yazarlarımıza, çizerlerimize teşekkür ediyoruz.
Temmuz sayımızın dosya konusu, “Sinemada, Belgeselde, Yeni Medyada Hikâyenin Değişen Yüzü”. Dosyamıza katkıda bulunan yazarlar ise Alper Çeker, Fatma Berber, Zeynep Keçeciler, Uğur Erbaş.
Hikâyenin kamera kullanan sanatlarda ve interaktif ortamlarda değişen yüzüne geçmeden önce Alper Çeker’le “Kadim Dünya İçin Anlatının Anlamı”nı irdeliyoruz. Çeker, Platon’un mimesis-diegesis ayrımından Oğuzname yazmalarına bir yolculuğa çıkarıyor bizi.
Fatma Berber, “Modern Sinemada İmgelerin Gerçeğe Saldırısı” başlıklı yazısıyla, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra yeni bir dil kuran Avrupa sanat sinemasının günümüzdeki belirleyici rolünü, hikâyenin anlatılamayan bir imge ve metafor örgüsüne dönüşme serüvenini daha iyi kavramamızı sağlıyor.
Yönetmen Zeynep Keçeciler “Belgesel Filmde Çatışma Bölgelerinde Gerçeklik Üretimi” başlıklı yazısında kendi deneyimlerinden yola çıkarak bize sert travmaların nasıl bir hikâye kurma tekniği ve kamera kullanımıyla dünya kamuoyuna taşındığını anlatıyor. Savaşın yaşanıp bittiği bölgelerdeki insan manzaralarının yönetmenleri belgesel hikâye anlatımı adına yeni anlatım yolları bulmaya zorladığını öğreniyoruz.
Ateşin başında hikâyelerini anlatanlarla en yeni teknolojileri kullananlar arasında bir fark var mı? Animasyon ve görsel efekt alanında çalışmalarını sürdüren Uğur Erbaş “Mağara Duvarlarından Yeni Medyaya: Hikâyenin Gücü” başlıklı yazısında bu soruya cevap arıyor ve anlatıcı ile dinleyen, izleyen, okuyan arasındaki mesafenin kalktığı günümüz koşullarına yakından bakmamızı sağlıyor.
2021 Yaşar Nabi Nayır Gençlik Ödülleri
Varlık dergisi olarak 1933’ten günümüze özenle sürdürdüğümüz ‘edebiyatımıza yeni değerler kazandırma’ çabası, 88. yılımızda da edebiyatseverleri yeni imzalarla buluşturuyor. Bu yıl şiir dalında Emre Söylemez,öykü dalındaise Elif Nur Aybaş ödüle değer görüldü.
Yaşar Nabi Nayır Gençlik Ödülleri’ne katılım her yıl olduğu gibi yine yoğundu.
Şiir dalında ödüle aday olan 209 dosyadan 56’sı ön elemeyi geçti ve Âdem Göktaş, Ahmet Hazar Ertaç, Basri Özakın, Batur Ozan Togay, Emre Söylemez, Ezgi Şimşek, Hasan Temiz, Hüseyin Serhat Arıkan, İ. Usame Yördem, Mert Tutucu, Mutlu Merve Başkaya, Orhan Can Kul, Tahsin Aladağ, Zeynep Bayırtepe’nin dosyaları seçici kurul tarafından toplantılarda tartışmaya açıldı.
Zeynep Uzunbay, Nilay Özer, Seyyidhan Kömürcü, Ali Özgür Özkarcı ve Mehmet Erte’den oluşan şiir seçici kurulu yaptığı değerlendirme sonucu ödülü oy çokluğuyla Emre Söylemez’in “Hoş Koku” adlı dosyasına verdi; Ezgi Şimşek’in “Aynalar Sular Doğramacılar”, Batur Ozan Togay’ın “Damarlarımda Dolaşıyor Yüz Bin Balık”, Hasan Temiz’in“Tükeniş Orkestrası” adlı dosyalarını ise ‘dikkate değer’ buldu.
Öykü dalında ödüle aday olan 94 dosyadan 36’sı ön elemeyi geçti. Seçici kurul tarafından toplantılarda tartışmaya açılan dosyalar Alp Türkol, Atakan Boran, Canan Sancak, Elif Nur Aybaş, Eris İnal, Fatma İşler, İbrahim Alp Okur, Oğul Barış Caniklioğlu imzalarını taşıyordu.
Nursel Duruel, Mehmet Zaman Saçlıoğlu, Hatice Meryem, Pelin Buzluk ve Selçuk Orhan’dan oluşan öykü seçici kurulu, ödülü oy çokluğuyla Elif Nur Aybaş’ın “Çocukluk Ormanına Beş Olta” adlı dosyasına verirken, Canan Sancak’ın “Kızıl Su”, Alp Türkol’un “Kayık Hüsnü” adlı dosyalarını ‘dikkate değer’ buldu.
Ödül alan ve dikkate değer bulunan isimleri kutluyor, söyleşi, şiir ve öykülerini Varlık dergisinin Temmuz 2021 sayısında yayımlıyoruz.
edebiyathaber.net (28 Haziran 2021)