Kültür, sanat, edebiyat dergisi Yeni e’nin “Devrimin Mirası: Lenin ve Kültür” dosya konulu 82. sayısı (Ekim-Kasım 2024) yayımlandı.
Tanıtım bülteninden:
Kültür, sanat, edebiyat dergisi Yeni e’nin 82. sayısında Lenin ve Sovyet Devrimi’nin kültürel alandaki mirasını merceğine alıyor. “Devrimin Mirası: Lenin ve Kültür” başlıklı özel dosyasında ölümünün 100. yılında Vladimir İlyiç Lenin’i anarken, Sovyet iktidarının ilk yıllarında kültür alanında yaşanan ilerlemeleri, tarihsel deneyimler ve tecrübeleri, “hangi yoldan yürüyeceğiz” tartışmalarını ve bütün bu tarihsel deneyimin ve birikimin bugünkü önemini tartışıyor.
Aydın Çubukçu “Lenin ve Kültür” başlıklı yazısında Lenin’in kültür ve sanat alanındaki görüşlerini Sovyet Devrimi’nin ardından uygulanan politikalar özelinde tartışıyor. Nuray Sancar “Kahrolsun Partisiz Edebiyatçılar?” başlıklı yazısında Lenin’in bu meşhur alıntısının anlamını, hangi bağlamda söylendiğini ve nasıl anlaşılması gerektiğini, “Parti Örgütü ve Parti Literatürü” makalesini tarihsel bağlamına oturtarak sorguluyor. Fırat Sözeri ise “Lenin, Rus Edebiyatı ve İyuduşka” başlıklı yazısında Şcedrin’in Golovlev Ailesi romanı üzerinden Lenin’in edebiyatla ilişkisini inceliyor. “Sovyetlerin Şafağında Müzik” adlı yazısında Barış Yıldırım, devrimden sonra Sovyetlerdeki müzisyenlerin müziğin işlevi, biçimi ve içeriğine dair tartışmalarını ayrıntılı şekilde aktarıyor. Bilge Seçtin Çetinkaya ise “1917 Devrimi’nin Tiyatrosunda İşçi Sınıfının Radikalizmi ve Lenin” başlıklı yazısında devrimin ideallerinin yayılmasında tiyatronun işlevini ve genç Sovyet tiyatrosunun başardıklarını anlatıyor. Ulaş Töre Sivrioğlu ise “Lenin ve Sovyet Arkeolojisi” başlıklı yazısında arkeoloji ve sanat tarihinin toplumsal devrimlerde kazandığı işlevleri ve Ekim Devrimi sonrası geçmişe ve ondan geriye kalanlara nasıl yaklaşılacağına dönük fikirleri SSCB özelinde tartışıyor. “En Önemli Sanat’ın Kahramanı: Lenin ve Sinema” başlıklı yazısında Doğuşcan Göker ise hem Sovyet Devrimi’nin sinemaya etkilerini hem de sinemadaki Lenin portrelerini anlatıyor. “Mayakovski’nin Domuzcuğu: Burjuva İmgesinin Yolculuğu” başlıklı yazısında Kavel Alpaslan ise Mayakovski’nin karikatürler çizimleriyle bugünkü internet “meme”leri arasında bir köprü kuruyor. Dosyada aynı zamanda Romain Rolland’ın Lenin’in ölümünün 10. yılında kaleme aldığı “Lenin: Sanat ve Eylem” başlıklı yazısı da yer alıyor.
Dosya dışı yazılarda ise “Tenten Sovyetler Birliği’nin Maskesini Düşürüyor(!)” başlığıyla Burkay Rende, Tenten çizgi romanlarındaki anti-komünist propagandayı gösteriyor. Hatice Sabah ise “Bir Varmış Bir Yokmuş Diye Başlayıp, Biz Varmış İz Yokmuş Diye Biten Bir Hikâye” başlıklı yazısında Cansu Selçuk Çağlar’ın kitabına dair yazıyor. “İnsan Olmak Canımı Alıyor” başlıklı yazısında Emin Kaya, Mehmet Sait İmret’in “İnsanı Çıkar Aradan” adlı şiir kitabını inceliyor. “Tiyatronun Yeni Sezonundan Ajandamıza Notlar” başlıklı yazısında editörlerimizden Kübra Yeter ise tiyatro seyircisi için faydalı bir seçki ortaya koyuyor.
Her sayıda Ermenicenin usta şairlerinden birini tanıtıp şiirlerini çeviren Ohannes Şaşkal bu sayıda Antan Özer’i anlatıyor ve Ermenice aslından Türkçeleştirdiği şiirlerine yer veriyor. Lüsan Bıçakçı, Onur Akyıl, Rahmi Emeç bu sayıda şiirleriyle yer alan şairler. Ayrıca Iman Marsel’in Kimlik şiiri Melek Deniz Özdemir; Robert Bly’in Bir Amerikan Rüyası şiiri ise Mehmet Büyüktuncay çevirileriyle kendine yer buluyor derginin bu sayısında. Adnan Özyalçıner “Bir Boğaz Gezmesi”, Hıdır Murat Doğan “Hatıraları Gömmek”, Gülizar Aytekin “Bir Arkadaş”, Sumru Tamer “Mavi” adlı öyküleriyle dergide yer alıyor.
Dergiye kitabevlerinden veya ginkokitap.com adresinden ulaşılabilir.
edebiyathaber.net (19 Ekim 2024)