Arter’in sanatseverleri yaratıcı süreçleri deneyimlemeye davet eden yetişkin atölyeleri, Kasım ayında iki etkinlikle devam ediyor. 9 Kasım Cumartesi günü Öykü Özgencil yürütücülüğünde gerçekleşecek “Bir Adaya Düşsen” başlıklı atölye, “diğeri”, “öteki”, “beriki” kavramlarının bireyler için değişkenliği, eşliği, zıtlığı ve birbirine geçişi üzerine bir tartışma alanı açacak. “Çağdaş Sanatta Üretim Yöntemleri” başlıklı serinin ikinci etkinliği olan “Ali Kazma ile Lens Temelli Mecralar Üzerine” atölyesi ise 16 Kasım Cumartesi günü gerçekleşecek.
Katılımcıları çeşitli üretim yöntemleri ve malzemelerle çalışmaya davet eden yetişkin atölyeleri, Arter Öğrenme Programı kapsamında düzenleniyor. Arter’in güncel sergilerinden yola çıkarak şekillendirilen atölyeler, katılımcıların kendi ifade dilini sanat yoluyla keşfetmesini, biçim ve içerik arasındaki ilişkileri araştırmasını amaçlıyor.
“BİR ADAYA DÜŞSEN”
9 Kasım 2024 Cumartesi günü saat 14:00’te Arter’in Atölye mekânında Öykü Özgencil yürütücülüğünde gerçekleşecek “Bir Adaya Düşsen” atölyesi, Maaria Wirkkala’nın Arter’de devam eden Karaya Çıkmak Yasaktır başlıklı kişisel sergisinde yer alan aynı isimli yapıtından yola çıkıyor. Atölye, sanatçının eserinde ortaya koyduğu ada metaforu üzerinden bir paylaşım alanı açacak. Kendilerini birer ada olarak merkeze koyan katılımcılar, kendi “adalarında” güvenliklerini tehdit eden ya da varoluşundan çekindikleri “ötekiler” üzerine düşünme fırsatı bulacaklar.
Katılımcılar önce kendi içlerinde reddettikleri ötekilere odaklanarak alternatif bir haritalama yöntemiyle metin, tekstil, resim ve heykel mecralarını kullanarak birer ada yaratacak ve etraflarına kaleler inşa edecekler. Ardından üretimlerinden yola çıkarak ada, kale ve su gibi metaforlar üzerinden “diğeri”, “öteki”, “beriki” kavramlarının bireyler içinde ğişkenliği, eşliği, zıtlığı ve birbirine geçişi üzerine tartışacaklar.
“ALİ KAZMA ile LENS TEMELLİ MECRALAR ÜZERİNE”
Arter’in, çağdaş sanat etrafında çeşitli üretim tekniklerinin deneyimlenebileceği “Çağdaş Sanatta Üretim Yöntemleri” başlıklı atölye serisinin ikincisi ise 16 Kasım 2024 Cumartesi günü saat 14:00’te Atölye’de Ali Kazma yürütücülüğünde gerçekleşecek. Her bölümünde başka bir sanatçının farklı bir mecrayı katılımcıların deneyimine açması hedeflenen bu atölye çalışmasında, Ali Kazma yaklaşık 30 senelik sanat pratiğinden yola çıkarak lens temelli mecraların üretim süreçlerine odaklanacak. Sanatçının kendi işlerinden örnekler vereceği “Çağdaş Sanatta Üretim Yöntemleri: Ali Kazma ile Lens Temelli Mecralar Üzerine” atölyesinde, bir eserin fikir olarak ortaya çıkışından o fikrin geliştirilmesine, prodüksiyon öncesi hazırlıklara, çekim tekniklerine, kurguya ve sergilenme aşamalarına kadar uzanan yaratıcı süreçler ele alınacak. Atölye, katılımcıların izlenimlerini paylaşmalarına ve sorularını yöneltmelerine de alan tanıyacak.
ÖYKÜ ÖZGENCİL HAKKINDA
Öykü Özgencil sosyal ve ilişkisel bağlar kuran pratiği dahilinde sözlü edebiyat, katılımcı sanat ve performans sanatı kesişiminde projeler gerçekleştiren bir sanatçıdır. Özgencil’in araştırma odaklı üretimi, bahsi geçen alanların döngüsel, çoğulcu ve geçirgen doğalarına ve temsil ettikleri tarihsel olarak bastırılmış bakış açılarına temas eder. Sanatçının metin, tekstil sanatı, performans ve yerleştirme gibi mecralara odaklanan pratiği, aynı zamanda ‘ötekilik’ kavramına dair kolektif, kökensel ve spekülatif deneylere yer verir; türlerarası ekolojiler, sembolizm, göstergebilim, dilbilimi ve antropoloji gibi farklı alanlardan beslenerek ‘iyi’ ve ‘kötü’ (benlik ve öteki)kavramlarını yeniden üreten anlatıları, toplumsal cinsiyet rollerini ve sömürgeciliği irdeler. Özgencil’in çalışmaları, Hošek Contemporary Berlin’in yanı sıra Centrale Fies, Glogu Air Berlin, 5. İstanbul Tasarım Bienali ve Milano Tasarım Haftası kapsamında sergilenmiştir.
ALİ KAZMA HAKKINDA
Ali Kazma lens temelli çalışmalarında insana özgü faaliyetlerin toplumsal olarak örgütlenişi ve taşıdıkları değer üzerine temel sorular ortaya koyar. Emeğin, zamanın, bedenin, davranışların, mekânın ve süreçlerin yönetim biçimlerine yakından bakarak gerçekliğin görünür ve görünmez taraflarını vurgular. Yapıtlarında, toplumsal açıdan önem taşıyan yerlere ve çeşitli üretim mekânlarına yer veren sanatçı, farklı endüstri ve zanaat türlerine, makinelerin ve tekrara dayalı çalışma biçimlerinin ayrıntılarına ilgi duyar.
İstanbul ve Paris’te yaşayan Ali Kazma lisansını University of Coloradoat Boulder’da, yüksek lisansını ise New York’ta New School University’de tamamladı. 2013 yılında Türkiye’yi 55. Venedik Bienali’nde temsil etti. 2001’deUNESCO Sanata Destek Ödülü ve 2010’da Nam June Paik ödülünü alan sanatçının işleri CNAP (Paris), Arter (İstanbul), İstanbul Modern, MEP (Paris), Tate Modern (Londra), TBA21 (Viyana), Fondation Cartier (Paris), Monako Müzesi gibi birçok uluslararası kurum koleksiyonunda bulunuyor.
edebiyathaber.net (6 Kasım 2024)